• Lady Bling

Ni som bytt förskola när barnet var i 4-årsåldern, hur lång tid tog inskolningen på den nya förskolan?

Ni som bytt förskola när barnet var i 4-årsåldern, hur lång tid tog inskolningen på den nya förskolan?

Vår dotter fyllde 4 år förra månaden, och ska börja på en ny förskola (förskola B) den 12/1.

Hon har varit hemma med mig och lillasyster när jag varit föräldraledig och började på förskola A den 1 oktober-08, så hon har ju inte gått på den förskolan (förskola A) så länge.

Anledningen till bytet är att lillasyster också ska börja på förskola nu i januari och det fanns inga småbarnsplatser på storasysters förskola  (A) till henne, så då får dom båda istället börja samtidigt på förskola B eftersom det bara fanns plats för båda två på den förskolan.

Den nya förskolan (B) har 4-åringen gått på tidigare när hon var liten, men bara en kortare period, från augusti till december-06, och då hade hon varit hemma mycket. När jag var gravid med lillasyster var jag sjukskriven mycket illamående, jobbig foglossning och smärtsamma sammandragnningar vid ansträngning och kunde inte gå med stora dottern till dagis uppför en brant backe mitt i vintern med massa snö och is. Därav fick hon alltså sluta på sin förskola i december-06 och lillasyster föddes i april-07.

Storasyster började på förskola B när hon var ca 1 år och 9 månader, så hon minns i princip inget från den förskolan, men har alltså varit där förut. Ingen av den personalen som fanns då finns dock kvar där längre, så det är helt ny personal på både stora och lilla tjejens avdelningar.

• Svar på tråden Ni som bytt förskola när barnet var i 4-årsåldern, hur lång tid tog inskolningen på den nya förskolan?
  • ich

Min dotter var tvungen att byta förskola 2 gånger när hon var liten. När hon var 2 år och när hon var 4 år.
    Som tur är, så var/är hon en väldigt social tjej som inte är blyg och som vågar "ta för sig".
    Inskolningen när hon var 4 år tog bara 3 dagar, varav den 3:e dagen var mest för min skull. (hönsmamma )

• Sanna K

Min 4-åring tog det ca 2 minuter att skola in på den nya förskolan. Han frågade bara varför vi var kvar där och störde honom när han lekte med alla nya leksaker och kompisar.

Super skönt.
    Men förskolan sa att det ska ta två veckor så vi fick snällt sitta där som idioter i två veckor...

• IrreVirre

Min dotter var 3 år när hon slutade på sim förskola för att vi skulle flytta till ny ort. Vi hade henne hemma i 4 månader för att vänta på plats men när vi väl fick inskolningsdatum så tog det bara 1 dag så var hon inskolad. Andra dagen på inskolningen sa hon åt mig att gå hem. Mycket beror nog på att hon varit hemma så länge och så är hon en socialt barn. Älskar kompisar och leka. Men det beror nog på barnet själv hur pass sociala de är och öppna för förändring. Vi hade pratat länge om att hon skulle sluta och börja på nhy förskola. Men barn tar det hårt att byta tror jag för de ska ju byta trygghet,kompisar men de är lika snabba med att omanpassa sig tror jag.

• Duncan

Vår dotter bytte förskola när hon precis fyllt fyra. Hon är lite blyg av sig men kom till en jättebra förskola. Inskolningen var planerad till att jag skulle vara med hela första veckan men jag lämnade henne själv redan andra dagen - det gick mao jättebra för oss

• Alexandra84

Vår son bytte förkola när han fyllde 3år.

När han skolades in på sin första förskola så var han 15månader, hemskt!! Tog 6veckor innan han började ta det på ett bra sätt

Trode verkligen det skulle skita sig igen nu när vi bytte, men inga problem alls!! Kunde börja lämna honom utan några protester alls efter 3dagar ungefär

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
Svar på tråden Ni som bytt förskola när barnet var i 4-årsåldern, hur lång tid tog inskolningen på den nya förskolan?