Ni som bytt förskola när barnet var i 4-årsåldern, hur lång tid tog inskolningen på den nya förskolan?
Ni som bytt förskola när barnet var i 4-årsåldern, hur lång tid tog inskolningen på den nya förskolan?
Vår dotter fyllde 4 år förra månaden, och ska börja på en ny förskola (förskola B) den 12/1.
Hon har varit hemma med mig och lillasyster när jag varit föräldraledig och började på förskola A den 1 oktober-08, så hon har ju inte gått på den förskolan (förskola A) så länge.
Anledningen till bytet är att lillasyster också ska börja på förskola nu i januari och det fanns inga småbarnsplatser på storasysters förskola (A) till henne, så då får dom båda istället börja samtidigt på förskola B eftersom det bara fanns plats för båda två på den förskolan.
Den nya förskolan (B) har 4-åringen gått på tidigare när hon var liten, men bara en kortare period, från augusti till december-06, och då hade hon varit hemma mycket. När jag var gravid med lillasyster var jag sjukskriven mycket illamående, jobbig foglossning och smärtsamma sammandragnningar vid ansträngning och kunde inte gå med stora dottern till dagis uppför en brant backe mitt i vintern med massa snö och is. Därav fick hon alltså sluta på sin förskola i december-06 och lillasyster föddes i april-07.
Storasyster började på förskola B när hon var ca 1 år och 9 månader, så hon minns i princip inget från den förskolan, men har alltså varit där förut. Ingen av den personalen som fanns då finns dock kvar där längre, så det är helt ny personal på både stora och lilla tjejens avdelningar.