• Justess

Måla direkt på gipsskiva?

Har läst lite på nätet och det verkar finnas olika uppfattningar om huruvida det är klokt att måla direkt på en obehandlad gipsskiva. Så jag vänder mig därför med förtroende till FL:s experter.

Kan man måla direkt på en obehandlad gispsskiva? Finns det några uppenbara nackdelar med det?

Egna erfarenheter?

Självklart ska vi lägga "tejp" i skarvarna och spackla skarvar och skruvskallar.

Lär dig digi-scrappa: www.digitess.blogspot.com/
  • Svar på tråden Måla direkt på gipsskiva?
  • strojes

Eftersom det är papper som ytskikt på gipsskivor finns ju risken att pappen blir bubblig av den fukt färgen tillför och väggen riskerar ju då att bli ojämn. Jag är ingen expert men skulle inte ge ett sådant råd. Sätt något mellan eller använd annat materiell än gipsskivor om det är möjligt.

• thiasvovve

Beror lite på om det är i våtrumsutrymme eller ej.
    Om inte så är det bara att måla på,fördel är att grundmåla först...

• LinaoMatilda

Grundmåla först så är det inga problem.

• clinan

Vi har precis byggt till vårt hus och då använt oss av gipsskivor på innerväggarna. I de rummen som vi inte har tapetserat har vi målat och då har vi målat direkt på gipsskivan. Så klart spacklat o så innan, men vi har målat direkt på, det suger en del, men jag har inte sett några bubblor. Det är min personliga erfarenhet.

• Mälaröbo

Nackdelarna är väl att de suger en del och att grundmålning därför är viktigt. Men annar är det väl just på gipsskivorna man målar??? De är ju dem man spacklar och har sig med. Träskivorna för att kunna sätta upp saker på väggarna sitter ju UNDER gipsskivorna....
    Tunt renoveringsgips sätts ju också direkt på gamla väggar, spacklas och målas...

• Justess

Sett att en del sätter en slags väv (inte 80-talets glasfiberväv, utan en nästan osynlig väv) och somliga bredspacklar skivorna innan de målar. Tycker det låter både dyrt och jobbigt, så jag hoppas det går att måla direkt på skivorna. Kanske en färgad grundfärg och sedan väggfärg utanpå...

• Justess

Puttar upp. Finns det risk att väggen blir lite ojämn/vågig om man inte förbehandlar med väv eller spackel? Om man spacklar skarvarna, syns det då genom färgen vilka ytor som är spacklade (de är ju slätare än pappen på gipsskivorna...)?

• Thursday

Vi satte renoveringsgips i vardagsrummet, spacklade skarvarna och målade direkt på med den riktiga färgen. Två lager, sen såg det finfint ut. Men visst syns skarvarna om man tittar efter, men å andra sidan är ju rummet fullt av möbler (mest bokhyllor från golv till tak) så det hade ju inte varit värt det att hålla på och sätta en massa väv.

Kan tillägga att skarvarna syns eftersom vi inte direkt var några proffs på att spackla, tror inte så mycket att det är "ytan" som upplevs som så annorlunda.

Svar på tråden Måla direkt på gipsskiva?