• Indiansommar

Skaffa fadderbarn, hur ska man välja organisation?

Funderar på att skaffa ett fadderbarn, men det finns ju så många organisationer och man hör ofta att inte pengarna når dom som ska ha dom. Har du fadderbarn? Hur fungerar din organisation? Hur mycket betalar du varje månad? Vad går dom pengarna till? Hur håller du kontakten med ditt fadderbarn?

Många frågor som ni ser.... Hoppas ni kan hjälpa mig med svar!

Vet inte om denna tråden hamnade rätt, är den fel så flytta den gärna!!

• Svar på tråden Skaffa fadderbarn, hur ska man välja organisation?
  • Imox

tänker oxå på det för man vill ju att pengarna ska gå till barnet/barnen och inte allt annat!
    men jag skulle og vilja vara världsförälder och inte bara ett fadderbarn..

• Marlean

Jag har fadderbarn i en liten organisation som har väldigt bra redovisning om vart deras pengar går och de har väldigt lite i administrationskostnader därför kan de ha låga fadderavgifter. Att ha fadderbarn hos dem kostar 700kr/år och man betalar en klumpsumma, får ett individuellt fadderbarn, gåvor går att skicka, men gåvor över 500kr läggs i en gemensam pott som kommer alla barn till gagn. Barnen kommer ifrån olika fattiga familjer med olika religiösa bakgrunder.
    Gå till: www.chigambas.se för att läsa mer.

• Indiansommar
    Svar på #2
    Tack för ditt svar! När du menar att det går och skicka gåvor är det pengar du menar då eller typ kläde, leksaker mm?
  • ELLEoClara

Är barnby-fadder genom sosbarnbyar, betalar 200 i mån.
    Känns som en stor och säker org.

• Marlean

Indiansommar71 Man skickar pengar som de köper det barnet och dess familj mest behöver (oftast ris och filtar). Så får man en bild på det. Man kan skicka brev och får brev, teckningar och betygen hemskickade. Man får även en tidning 2 ggr/år. (Höst och vår) där det står lite vad som har hänt under året.

• Indiansommar
    Svar på #6
    Så pengarna går till hela familjen, inte bara till ett barn då? Jag trodde pengarna gick till ett speciellt barn eftersom det kallas för fadderbarn! Men det är bra att det går till familjen! Ofta finns det ju många barn i familjerna.
  • Marlean

Indiansommar71 Nej pengarna går till ett individuellt barns skolgång, mat i skolan osv., men olika organisationer har olika sätt att faddra. Chigambas har individuell faddring. Och en familj kan alltså ha flera faddrar till olika barn i familjen, men det är olika ifrån familj till familj.

• Marlean

Jag har tidigare varit fadder i barnfonden och sedan känner jag väl till erikshjälpen samt hoppets stjärna också.

Svar på tråden Skaffa fadderbarn, hur ska man välja organisation?