• mandolina

Kräksjuka flera gånger? Har ni/barnet fått flera omgångar?

Vi har haft kräksjuka över jul och det tog tid för vår 11 månaders att repa sig, att dricka och slippa diarrén. En hel del oro såklart för oss föräldrar.
    Nu har jag just fått nys om att min syster som precis vart här fått magsjuka av något slag. (Vi var smittfria sedan länge...vad vi förstår, vi undvek att träffa folk flera dagar efter symtomfrihet för säkerhets skull).
    Nu undrar jag: har ni fått kräksjukan flera omgångar?
    För vad jag läst är man inte immun efter kräksjukan...tyvärr. Hoppas jag läste fel!!! Och har hört att det smittar lätt, både före under & efter sjukan. HUH!

• Svar på tråden Kräksjuka flera gånger? Har ni/barnet fått flera omgångar?
  • Mälaröbo

Om jag har förstått det rätt så blir man immun mot JUST DET virus man haft, men inte mot andra. Vinterkräksjukan och andra maginfluensor kan alltså ha olika virus.

• mammalisa81

Som jag har fattat det så har man en gång fått magjuka så är magen känsligare en tid efteråt och man kan lätt få det igen. Vår son hade det tre gånger förra året och jag och min sambo två gånger var. Nu hade vi det över jul så jag räknar kallt med att vi inte är klara för iår. Men om man ska se något positvt ur det hela så får man ju lite rutin... just på magsjuka...

• bubblan80

Vinterkräksjukan är känd för att den kan komma i tre omgångar. Jobbade på förskola i flera år och har varit immun mot magsjuka (vanlig alltså) men vinterkräksjukan fick jag varje år :(
    Inkubationstiden brukar vara mellan 2-5 dagar.

• ymmeL

Förra säsongem då vår minsting var 6 månader fick både hon och hennes stora syster kräksjukan i två omgångar. Min fru fick det en gång, men jag klarade mig.

• vil70

Frpn mars 2007 till första veckorna i junu 2007 hade vår son 5 omgångar magsjuka, 2 ggr i mars och 3 ggr blev han inlagd med dropp. Det var en vidrig tid, hela min graviditet med lillan (född i okt-07 2 dagar efter sonens 6:e magsjuka) var ett kräkinferno, vågade kanppt träffa människor.

• mamma me tre

vi har också haft kräksjuka/magsjuka flera ggr per år. Förra året var värst då dottern tom blev inlagd på sjukhus:(

• mandolina

Vad hemskt det är med kräksjuka!!!
    Jag sitter och väntar på eventuella symtom här (de 2 dygnen har snart gått...), lillan matvägrade fast mat igår, ja hon åt lite, men inte som vanligt. Drack dock välling som vanligt.
    Jag har läst på flera ställen att inkubationstiden är 1-2 dygn.
    För min del är det "ok" att få det, men det jobbiga är för vår lilla dotter, hon dricker ingenting och man blir så orolig.
    Jag har ju hört om barn som måste få dropp, precis som ni berättar.
    Men jag är supertrött...
    Stackars er som haft det så många gånger, det är ju fruktansvärt verkligen. Små barn som måste lida.

Svar på tråden Kräksjuka flera gånger? Har ni/barnet fått flera omgångar?