• Anonym

Anmäld för barnmisshandel-vad händer nu?

Jag är mamma till 2 barn,på 3 år och 5 år.
    Lever med min man.

Jag har tyvärr slagit till 5 åringen några gånger,jag vet att det är fel och jag ska aldrig mer göra om det.
    Men nu har jag blivit anmäld,så vad kan hända mig,oss och barnen?

För er som blivit anmälda,vad hände?

• Svar på tråden Anmäld för barnmisshandel-vad händer nu?
  • dagdrömmare

enligt vad jag har lärt mig på lärarprogrammet så arbetar soc utifrån att man ska hjälpa familjen inte göra det svårare för dem. De kommer antagligen att komma på ett samtal där ni kan diskutera hur ni har det, vad som gör att du slår barnen och hur man ska göra för att du ska kunna hantera situationen utan att ta till våld. De kan komma flera gånger för att stötta och hjälpa dig och följa upp så att ni får det bättre.
    Soc är där för att hjälpa er så utnyttja hjälpen du får och var öppen och ärlig så kommer allt att bli bra ska du se

• Anonym

Brukar sån här information läcka ut till tex grannar,dagis mm?

• Anonym

Ja, dagis kommer man troligtvis behöva prata med för att få en bild av barnen. Ni har rätt att vara med vid dessa samtal.

Soc kommer vilja prata med er, det kommer troligtvis bli en utredning. Man kommer diskutera polisanmälan. Förhoppningsvis blir ni erbjuda bra stöd fort. Stöd kan man få redan under pågående utredning. Var ärlig, öppen och be om hjälp. Då blir det bäst för era barn.

• Anonym

ok,tack.då behöver jag inte oroa mig speciellt.

• Anonym (desamma)

Samma sak har hänt mig, jag trodde INTE dets kulle bli en stor grej av det MEN det blir det! Då det handlar om barnmissahndel (som det heter) så skickar soc anmälan till polisen oxå. Jag trodde det var för "statistikens" skull men icke, polisen arbetar med att utreda om brott har begåtts eller ej. Detta är en fruktansvärt jobbig sak som tar MÅNADER. I slutändan blir mon oftast dömd, då det i Sverige är ett brott att slå barn ( om än en dask i rumpam vid något tillfälle)
    Blir man bötesfälls hamnar men även i brottsregistret i FEM år! Det kan även bli rättegång om just att man daskat till barnet vid något tillfälle, inget ovanligt!

För min del är det brottsregistret i FEM år som verkligen är illa! Det passar liksom INTE in om man nu pluggar till lärare exempelvis....

Gnm soc får du förmodligen genomgå en föräldrautbildning i cirka 20 veckor, en gång i veckan tillsammans med andra föräldrar som slagit sina barn.

Som sagt, från det att anmälan kommer in tar det MÅNADER innna det är klart och FY vad kasst jag mått.

Skolan som anmälde mig har skött sig, dvs jag kan inet på något sätt se att det läckt ut något. Inte från dagsi helelr. Men polsien har ju t ex varit på dagis och förhört min femåring , polsier och advokater. De filmade detta, de gör alltid så med barnförhör. De andra barnen frågade ju var mitt barn var, dessutom var han ju lite stolt att han pratat med polsier! Så det är ju en risk att barnet själv säger något....

Usch inget kul, jag vet.....

KRAM

• Anonym

Ursäkta mig, men... du är rädd för vad som ska hända dig, er och barnen... men stackars 5-åringen säger jag... tänk VEM han har varit rädd för.

Finns ingen som helst ursäkt för det du gjort... du får helt enkelt stå ditt kast!

• Anonym (desamma)

Vad har hänt..vem anmälde?? Och vad ska hända som du vet, har du fått tid på soc? Har soc pratat med barnen ännu??
    De gör ju detta, och detta är iNGET man får vara med på sokm någon skrev, det händer bara en dag när man inet vet om det, men dagispersonalen visste t ex en vecka innan att poliserna skulle komma och förhöra femåringen....

• Anonym (desamma)

Suck , ja ja det vet mamman oxå, hon är medveten om vad hon gjort och mår skit....Men det är inet det tråden handlar om, dett ahar hon tänkt igenom hundra miljoner ggr redan att "hur kunde jag", som sagt det är inet det hon vill ventilera här, det kanske hon gör med andra..Kan inet folk pleeease hålla sig inom trådfrågan. Hon VET om att det är fel, det är såå drygt nu att massor tänka hoppa in och slå sig för bröstet och säga att "sådär skulle jag ALDRIG kunna göra" ..

Ibland hamnar man i situationer av olika anledningar som man aldrig föreställt sig själv...

• TereseA

men gör väl inte samma misstag 5 ggr om man vet att det är fel..?..har man gjort det 1 gång och vet att det var fel och misstag så gör man knappast det igen el?om ts inte blivit anmäld,hade hon fortsatt slå sitt barn? el insåg hon bara det när hon blev anmäld?...

Hoppas barnet får den hjälp den behöver..

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA
    TereseA skrev 2009-01-03 21:46:03 följande:
    men gör väl inte samma misstag 5 ggr om man vet att det är fel..?..har man gjort det 1 gång och vet att det var fel och misstag så gör man knappast det igen el?om ts inte blivit anmäld,hade hon fortsatt slå sitt barn? el insåg hon bara det när hon blev anmäld?... Hoppas barnet får den hjälp den behöver..
    slå några ggr och inte 5 ggr ska dt stå.
    Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden Anmäld för barnmisshandel-vad händer nu?