• reell

Hur tidigt i graviditeten kan man känna av illamående?

Genomgick ett MA (i vecka 13) i månadsskiftet oktober/november. Fick mensen den 10 december, och hade före graviditeten menscykler på allt mellan 25 och 53 dagar...

Nu har jag i tre dagar varit illamående lite till och från, inte bara på morgonen. Tänkte först att det var vinterkräksjukan, men i så fall hade man väl legat golvad i feber och kräkts vid det här laget?

Tog ett test i morse, som ju egentligen var helt onödigt eftersom jag inte har passerat BIM än. Men nyfiken som man är... Hur som helst så var det negativt. Vilket som sagt var ganska väntat. Men min fråga är som rubriken lyder: Hur tidigt i en graviditet kan man känna symptom som illamående? Är illamåendet en konsekvens av HCG-hormonet, så borde ju testet visa plus?

Förvirrad... (eller eventuellt magsjuk) :)

• Svar på tråden Hur tidigt i graviditeten kan man känna av illamående?
  • Katamaran

Tror att det redan e från v 4, dvs efter BIM. Men är inte 100% säker

• Plutten2

Jag tror att du kan känna av det ett par dagar innan BIM. Jag gjorde det när jag väntade min dotter men å andra sidan mår jag illa av PMS ibland så det kan ju ha varit de.

• Lottis värmdö

puffar, jag har känt svag matlust sista dagarna + svagt molande + överdriven gråtmildhet men har 3 dagar kvar till mens.

• reell

fortfarande illamående... läste att det är progesteronet som hos vissa framkallar illamående, och det hormonet är aktivt redan en vecka efter befruktningen. medan hcg bildas först senare, och det är det hormon som graviditetstesterna reagerar på. slutsats: det kan vara en graviditet jag känner av. märkligt bara, för förra gången (då det slutade i MA) kände jag knappt något illamående alls, bara en massiv trötthet och kissnödighet. då plussade jag för övrigt väldigt sent (inte förrän 2 månader efter sista mensen) och nu har det ju bara gått knappt fyra veckor sedan sista mensen...

men om det är magsjuka, så borde jag väl snart få feber? jaja, det ger sig med tiden. bäbis eller vinterkräk. :)

• lillakulan

Jag sitter i nästan helt samma förvirrade sits som du Reell.
    MA 7/11, mens 10/12. Jag är inte riktigt säker på när jag hade ägglossning men hade stegring på ÄL test söndagen den 21/12.

Jag har inte mått illa men har haft ömma bröst och känningar i magen sedan den 22-23/12 ungefär.

Det här kan inte förväxlas med magsjuka men jag känner mig lagom förvirrad.

Vet inte riktigt när min BIM ska vara eftersom jag först trodde att min ÄL skulle varit den 24/12.

Det kändes inte alls såhär förra gången, då var allt tydligt och klart. Inga förvirrande symptom.

• reell

lillkulan: vad spännande, vi verkar ju ha typ samma datum! i alla fall senaste mens. jag har ingen koll på ÄL (körde med ÄL-tester i somras, men struntade i dem eftersom de aldrig gav något utslag, och ett par veckor senare visade det sig att jag var gravid)

har du gjort några graviditetstester? eventuellt är det lite för tidigt än...

• lillakulan

reell: ja, jag tyckte det var ett "lustigt" (fel ordval i sammanhanget) sammanträffande.
    Jag hade ingen koll på min senaste ÄL tydligen för jag blev tagen lite på sängen där.

Jag har inte testat mig än men funderar på att åka hem om någon timme och testa.

Jo, det kan vara för tidigt än men det här håller på att driva mig till vansinne.
    (Det gör förövrigt också den gubbe som sitter mitt emot mig här på jobbet.)

• reell

lillakulan: haha, åk hem och testa! :) skriv här sen hur det gick. själv tänker jag nog vänta ett par dagar till. tog ett negativt test i förrgår...

• lillakulan

Japp, jag återkommer med rapport. Tror att jag sticker vid 14 ungefär. Om inte lukten och konstiga kommentarer från gubben driver mig härifrån innan dess.

• reell

kunde inte hålla mig, så jag tog ett test i morse. bestämde mig igår för att göra det, men när jag vaknade i morse så var jag inte illamående längre. funderade ett slag på att strunta i testet, men hur som helst så tog jag ett ändå. redan efter någon minut kunde man urskilja ett supersvagt teststreck bredvid kontrollstrecket. det är verkligen löjligt svagt, men det finns där. och finns det streck, så finns det hopp! iiiih!

hur har det gått för dig, lillakulan?

Svar på tråden Hur tidigt i graviditeten kan man känna av illamående?