• DLA

Kan pungbråck skapa infertilitet ?

Är det någon som vet hur detta ligger till ? Jag har hört att pungbråck kan skapa infertilitet. Jag hade pungbråck som barn och opererades för detta i 4-årsåldern. Vi har problem att skaffa barn, är det någon som vet nånting om det här eller vet någonstans man kan läsa om det ?

Tack!

• Svar på tråden Kan pungbråck skapa infertilitet ?
  • Angla

Ja det kan det vad jag förstått det som...hade en bra sidan förut men minns inte vad den hette. Sökte nog på eniro på pungbråck och fick upp den.

• paula80

Hej DLA! Min sambo hade det också när han var liten men läkaren sa att det troligtvis inte hade med det att göra. Nu har ju vi gjort vår utredning och det visade sig att han hade låg spermieproduktion så nu väntar vi på IVF. Men jag vet inte om det var beroende på det. Har du gjort spermatest? Där får du ju ett svar isådanafall!
    Lycka till! Paula

• estrell

Då vi var hos läkaren senaset så sade läkarna att pungbrock kan orsaka sterelitet

• Funderaren

Min man är opererad för pungbrock och pga det så har han minskad produktion av spermier, vi kan inte bli gravida på naturlig väg.

• DLA

Tack för alla era svar.
    Vi har försökt skaffa barn i 1,5 år utan något resultat.

Efter att jag ringde fertilitetskliniken (som har en väntetid på 4-5 mån) så fick vi åtminstone remiss till att lämna spermaprov för min del och blodprov för min sambos.

Det är 20-21 år sedan jag opererades och har inte haft det i tankarna överhuvudtaget. Jag har väldigt vaga minnen av det, minns bara att jag skulle opereras och vad det var på ett ungefär. Vi får väl se vad spermaprovet säger när det dyker upp sen..

Mvh, DLA.

• Hjärtevännen

Min sambo opererade för det när han var liten. Han hade jättebra simmare så jag antar att det är olika från person till person. Läkaren sa att det kan påverka infertiliteten,men det är individuellt.

Lycka till!!!!!!!

• Bebiz

Hallå! Min man opererades för pungbråck när han var liten och nu har det visats sig att han är steril. Vi antar att det är därför, vi har inte fått något annat svar!

• marvor

Hej,

Min man opererades för pungbråck när han var liten. Enligt läkare kan det vara en förklaring till att hans simmare är för slöa och att vi måste göra ICSI.

• WannaBeMummy

Min man var också opererade som liten, och har fåtal simmande spermier (bara 14 på sista ICSI)

• Katta

Min karl är också opererad när han var liten.

/Katta

• Skeppet

Min sambo med. Det är inte alla som får nedsatt fertilitet av pungbråck, däremot ökar risken att behöva assisterad befruktning.

• GrönDrake

Det är samma här för min man. Hur har ni gjort, väntat ett år och sedan sökt utredning? Vi har snart försökt i ett år och börjar bli oroliga. Dessutom har han så att säga bara en testikel eftersom den andra inte "kom ner" ordentligt, vet inte om det beror på operationen. Vart ska man vända sig? Vårdcentralen, kvinnokliniken?

• DLA

GrönDrake:
    Vi väntade 1år och 3 månader. Då var det slut på ursäkter. Då hade vi skyllt på stress, flytt, omställning efter avslut av p-piller osv.
    I juni i år ringde jag till Kvinnokliniken och pratade med dem. Av någon anledning verkade det ovanligt att det var mannen som ringde. De ville prata med min sambo om det hela. Men efter att stått på mig och sagt att hon stod i duschen och att vi beslutat att jag skulle ringa, så gick det.
    Hon fick in och lämna ett blodprov och jag två spermaprov. Nu fick vi tid för fertilitetssamtal i slutet av oktober, och dagarna innan vi skulle dit fick vi ett brev där det stod att mina spermier av något slöa. Om det har med tidigare pungbråck eller ej, det vet jag inte. Dock går det att lyckas ändå :) Två veckor innan vi skulle på fertilitetssamtal blev min sambo gravid och hon är nu i 7e veckan om jag inte missminner mig..

Lycka till!

• GrönDrake

DLA: Tack för ditt svar! Och grattis till graviditeten! Ska försöka ringa Kvinnokliniken igen imorgon, kom inte fram idag. Vad konstigt att de ville prata med din sambo och inte med dig!

Svar på tråden Kan pungbråck skapa infertilitet ?