• ankan00

Svårt att göra egen prinsesstårta?

Min lilla kille fyller snart 1 år och jag tänkte försöka mig på att göra egen prinsesstårta till hans kalas. Tänkte köpa färdigt marsipanlock men vad har man för fyllning? Är det svårt att få på locket så att det blir fint?

• Svar på tråden Svårt att göra egen prinsesstårta?
  • lunkentuss

Fyllning -vaniljkräm o jordgubbsylt :)
    Det är inte alls svårt att få på locket. Man låter den ligga kvar på plasten som den ligger inrullad i och bara lägger över. Sedan drar man bort plasten och vips :)

• lunkentuss

Aa o så har man ju vispad grädde då överst o runtom :) Sen marsipanlock :)

• bambigirl

Det ska väl vara marsankräm och hallonsylt som fyllning. Massor med grädde ovanpå och lite runtom, ett grönt maripanlock över, lättast är ju att köpa ett färdigt. Och så lite siktat florsocker.

• Freiya

det e görenkelt!
    jag brukar ta hälften vispad grädde/hälften vaniljkräm och blanda ihop och lägga på båda lagren, sen vispgrädde överst och bilda en liten kulle, sen på med locket. pensla lockets undersida med lite smält smör så blir det inte sådär glansigt!
    sen strör du lite florsocker ovanpå :)

alla brukar älska mina såna tårtor!

• lunkentuss

bambigirl skrev 2009-01-03 21:31:51 följande:

Det ska väl vara marsankräm och hallonsylt som fyllning. Massor med grädde ovanpå och lite runtom, ett grönt maripanlock över, lättast är ju att köpa ett färdigt. Och så lite siktat florsocker.
    Är det inte hallsonsylt på den med rosa marsipan? Vet inte vad den heter men... Typ drottningtårta elr nåt, hehe xD
  • ankan00

Ok det låter ju inte så svårt :)

Men ska man på första lagret lägga marsankräm och på andra sylt eller lite av varje på båda?

• lunkentuss

ankan00 skrev 2009-01-03 21:48:56 följande:

Ok det låter ju inte så svårt :) Men ska man på första lagret lägga marsankräm och på andra sylt eller lite av varje på båda?
    Jag tror att det "ska" vara sylt underst o marsan på andra lagret. Så gör vi iaf :) Och så grädden övers då o sen locket :)

Å som ett par stycken sagt, glömt inte att sikta över florsocker :)
  • MINA GOA BARN

Den gula marsipantårtan tycker jag är den absoluta outstandingen. Den innehåller en marängbotten bla, banan, choklad, vaniljkräm, grädde, tårtbotten.
    Jag har sökt recept på den ett tag men har inte lyckats något vidare med att hitta något.
    Så det blir väl att fortsätta köpa den, ska ha tårta på tisdag 6/1 när min bonusflicka fyller 17 år nämligen.

• MINA GOA BARN
    Svar på #11
    Den heter Carl Gustav..... Den som jag menar alltså!
    Laire skrev 2009-01-04 14:21:42 följande:
    Det låter ju inte så avancerat, en god chokladmousse alternativt chokladpudding, så en bananmousse eller liknande samt vaniljsås med lite vispad grädde i.  Så byter du bara ut en botten mot maräng. I Tårttråden finns massor med recept och tips:www.familjeliv.se/Forum-11-240/m37666966.html
  • Boel1

Egentligen är det inte någon sylt i prinsesstårta, men det är ju så mycket godare om man har sylt! Ett lager sylt unders, sen vaniljkräm eller vaniljkräm och lite vispad grädde blandat. Köp färdigt lock av marsipan att lägga på, om du vill göra det enkelt för dig.

• LoveSharPei

Precis som föregående har skrivit är heter det INTE Princesstårta om det är sylt i den. Det heter Opera. En Princesstårta är det bara vaniljkräm och grädde i. Ska vara iallafall! Har man sylt i ska den kallas Opera!

• Thegran

lyfter tråden!

är det svårt att få på marsipanlocket så det blir slätt och snyggt?

och VAR kan man köpa marsipanlock?

• bambigirl

TessaG: Nej, det är inte svårt. Finns på bakhyllorna på alla vanliga affärer, typ ica.

Svar på tråden Svårt att göra egen prinsesstårta?