• Majsan70

Fråga om utslag på hund!!!

Min hund har i dag plötsligt fått utslag på sin nos o nosrygg. De ser lite bubbliga ut o är som små sårskorpor. Nosen är svullen men hon ömmar inte eller så.

Även öronens kanter har liknande små sår där pälsen lix klibbat ihop sig över.

Vi skall ringa veterinären på måndag såklart, men jag lurar på om nån härinne vet nåt om såna här saker?

• Svar på tråden Fråga om utslag på hund!!!
  • mamman06

kanske kan vara någon slags allergisk reaktion eller foderallergi?
    kvalster eller dyl.. ja du bäst att fråga vetten

• Majsan70

mamman06 skrev 2009-01-03 22:09:53 följande:

kanske kan vara någon slags allergisk reaktion eller foderallergi?kvalster eller dyl.. ja du bäst att fråga vetten
    Jo, veterinär skall tillfrågas men på måndag.
    Hon har haft samma foder länge så jag har svårt att ro att dte är nåt sånt som kommit så här direkt. Jag trodde först rävskabb, men det skall tydligen klia en hel del o dessutom sitta i ljumskar o sånt.
  • Myrongen

Hundar kan tydligen få såna sår om pälsen inte torkats ordentligt, "vatteneksem" eller nåt sånt. Min hund-brorson ;) fick det. Bubbliga vätskande utslag...

• Majsan70

SaddePadde skrev 2009-01-03 22:16:29 följande:

Hundar kan tydligen få såna sår om pälsen inte torkats ordentligt, "vatteneksem" eller nåt sånt. Min hund-brorson ;) fick det. Bubbliga vätskande utslag...
    Jo det vet jag, men detta sitter på nosen. Alltså minimalt med päls.
  • mamman06

min väninnas katt hade samma symptom som beskriver, och det var foderallergi.
    vete tusan annars vad det kan vara.. Sök på nätet efter liknande symptom, annars får du härda ut tills på måndag.

Någon pratade om våtexem/hotspots men det blir stora klibbiga sår som gärna sätter sig på trånga ställen eller där pälsen är rätt tjock som runt hals/nacke osv.
    vad är det för ras på hunden?

• kramgrisen

Våran voffe belv allergisk mot äpple.. bara så pang.. blev lite bullbig på nosen och så.. men mest röd.. Den kan inte slickat på nåt ute..eller varit väldigt blöt om nosen och så och sen varit ute i det kalla vädret länge.?

• mamman06

Majsan70 skrev 2009-01-03 22:12:38 följande:

mamman06 skrev 2009-01-03 22:09:53 följande:
    Jo, veterinär skall tillfrågas men på måndag. Hon har haft samma foder länge så jag har svårt att ro att dte är nåt sånt som kommit så här direkt. Jag trodde först rävskabb, men det skall tydligen klia en hel del o dessutom sitta i ljumskar o sånt.
    ja rävskabb hade du nog sett derekt om det var det
    skulle vara om hon fått någon annan mat av misstag i sådanafall
  • Majsan70

mamman06 skrev 2009-01-03 22:24:35 följande:

min väninnas katt hade samma symptom som beskriver, och det var foderallergi.vete tusan annars vad det kan vara.. Sök på nätet efter liknande symptom, annars får du härda ut tills på måndag.Någon pratade om våtexem/hotspots men det blir stora klibbiga sår som gärna sätter sig på trånga ställen eller där pälsen är rätt tjock som runt hals/nacke osv.vad är det för ras på hunden?
    Hunden är schäfer/bordercollie, långhårig sak alltså.

Även kanterna på hennes öron är drabbade av små sår. Jag har läst o kikat runt lite, men hittar egentligen inget som stämmer riktigt bra.
    Fasen jag blir så irriterad av att inte veta vad det är.
  • Majsan70

SaddePadde skrev 2009-01-03 22:24:26 följande:

He he, tänkte inte på det. Om han inte har näshår 
    Haha

Hon har ju sår även på öronkanterna, men inte det heller passar in på just den typen av exsem.
  • kramgrisen

Hon har kanske ringorm? vet inte hur det ser ut på djur..men det smittar juh mellan djur och människor..

• Majsan70

mamman06 skrev 2009-01-03 22:26:50 följande:

Majsan70 skrev 2009-01-03 22:12:38 följande:
    ja rävskabb hade du nog sett derekt om det var det skulle vara om hon fått någon annan mat av misstag i sådanafall
    Inget annat ätbart ens av misstag här.
    Som jag närmast kan beskriva det så ser hon ut som att hon satt näsan i en kaktus.
  • mamman06

Majsan70 skrev 2009-01-03 22:30:33 följande:

mamman06 skrev 2009-01-03 22:26:50 följande:
    Inget annat ätbart ens av misstag här. Som jag närmast kan beskriva det så ser hon ut som att hon satt näsan i en kaktus.
    stackars
  • Majsan70

mamman06 skrev 2009-01-09 17:33:11 följande:
    [citat]
    vad va det för något?
    [/cita

Det var eninfektion som gått in ordentligt o blivit en inflammation. Såren spred sig över hela nosryggen på henne o blödde ordentligt.

Vi hade tur o fick en tid hos veterinären direkt på mändag morgon. Nu är det antibiotika i 20 dagar och kortison i 6 veckor. Men hon är mycket bättre nu tack o lov! :)

• Malena86

Hej!! Upptäckte igår att min hund börjat blöda lite på nosryggen, antagligen för att hon kliat sig. Nu kommer det var och blivit ännu mer svullet. Vad kan detta vara?

• Dexter dot com
    Malena86 skrev 2017-04-30 23:45:46 följande:

Hej!! Upptäckte igår att min hund börjat blöda lite på nosryggen, antagligen för att hon kliat sig. Nu kommer det var och blivit ännu mer svullet. Vad kan detta vara?

Kan ju vara ett vanligt sår, insektsbett, allergi osv. Håll torrt och rent och låt inte hunden klia sig och är det inte bättre imorgon så åk till vet.
  • Novas Matte1982

Kommer det var fr såret också, är det redan infekterat, och behöver antiinflammatoriskt. Tyvärr.

Åk förbi en vet. bara, så tittar de vad som kan orsakat infektionen och svullnaden. Och skriva ut medicin så inte infektion sprider sig vidare i kroppen.

Lycka till.

Mvh

Svar på tråden Fråga om utslag på hund!!!