• maneten

Råkade dricka Ginseng!

Insåg precis att jag råkat dricka en färskpressad hallon/ginsengjuice idag. Hade ingen aning om att man skulle undvika ginseng och drack kanske 2 dl totalt. Vet inte mängden ginseng det var i då det var färskpressad juice på ett cafe.

Nu undrar jag om någon vet varför man inte bör dricka detta och hur skadligt det är att få i sig? Jag har bara sett på SLV att det är olämpligt, men nu när man fått i sig blir man ju nojig och försöker hitta info om hur stor mängd som är skadligt.

• Svar på tråden Råkade dricka Ginseng!
  • maneten

Ingen som vet mer om detta?

• Jessisca

det står ju att man ska undvika det helt, så det kan ju va rätt farligt även i små mängder... Ring till förlossningen och fråga vad dom tycker, dom kanske vill att du ska komma in o kolla att barnet mår bra?

• Songbird1

Jag är inget proffs men mitt sunda förnuft säger att 2 dl inte låter som en katastrof särskilt om du är i tidigt skede i din graviditet då fostret inte får näring direkt från dig. Men undvik det i framtiden.

• maneten

Får väl poängtera att det var 2 dl juice med tillskott av ginseng, så jag vet inte exakt mängden ginseng i juicen.

Låter ju inte bra att det är skadligt även i små mängder, tror inte förlossningen tar emot mig än då jag bara är i vecka 10, får väl vänta till inskrivningen och fråga min BM då.

• Jessisca
    Svar på #5
    du kan ju alltid ringa o fråga iaf, eftersom bm inte jobbar idag... Säg att du är orolig för att du har råkat dricka ginseng, och bara vill fråga vad dom tänker om det.
  • mithrandil

Maneten:
    Tror inte det är farligt.
    Allt är ju bara rekomendationer och skulle det råka sig en gång så är det nog inte hela världen. Men om du är orolig kan du ju ringa till sjukvårdsrådgivningen. Dom kan endel där med. Hade väntat några veckor med att ringa förlossningen om jag bara var i v10.

• maneten

Ja jag har inskrivnings-VUL om drygt en vecka så jag kan vänta tills dess, har något hänt så kan jag ju inget göra ändå. Ville bara veta vad riskerna var, missfall, missbildningar? Och om det finns något gränsvärde för när risken för detta uppstår.

Det står ju trots allt inte som för kalebasskrita att det är "direkt olämpligt" utan att det "bör undvikas". Samtidigt som jag hoppas att det var så lite ginseng i det jag fick i mig att det inte är någon fara. Men jag har försökt söka på nätet ohc det finns jättelite info kring detta, det som står på SLV finns att läsa på många andra ställen också, men ytterligare info är svårt att hitta.

• Jessisca

Gravida och ammande kvinnor bör helt undvika ginsengprodukter, eftersom de kan påverka östrogennivåerna i kroppen.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Om man bör undvika nåt HELT så tolkar jag det som att det inte lämpligt iaf...

• maneten

"KAN påverka" är det jag fokuserar på. Det öppnar upp för att det inte är säkert att något hänt...

Svar på tråden Råkade dricka Ginseng!