-
-
Svar på tråden Hamster-ger ni eran hamster nåt annat att äta än hamstermaten från zoo typ?
-
grönsaker och pasta tycker dom väldigt mycket om, gröna ärtor är dessutom väldigt bra för dem! min sy´ster som bla föder upp dvärghamser ger sån "kinamix" som är väldigt poppis!"
-
en hamster är allätare
jobbat i zoobutik ett kort tag och hamstrarna i butiken fick mat dels för gnagare, torrfoder till katt mm -
Jag har fött upp hamstrar under lång tid och jag ger dem allt utom: fågelfrö ("små" frön - de dör av det, vet inte varför), lök, choklad (kan smälta i påsarna och sen får de inte ut det) och hö (kan sticka hål på påsarna).
-
Den här "gnagarblandningen" som finns på zooaffärer är faktiskt inget att rekommendera. Dom äter bara det "goda" och det goda innehåller inte allt nödvändigt de behöver få i sig.
Ge istället bara gnagarpellets som bas och även ndra tillskott t.ex sockerfria frukostflingor, fullkornsbröd, pasta, ost, kokat kött, färska frukter och grönsaker.
Fröer kan man ge, men inte alls för ofta elr för mkt. Dels kan fettet i förerna härskna och i för stor mängd blir hamstern helt enkelt fet... -
å shit vad mycke det blev nu....vi har bara matat våran hamster med maten från zoo, där sa dom inget om att dom äter annat.
-
helenasthlm skrev 2009-01-03 22:14:39 följande:
å shit vad mycke det blev nu....vi har bara matat våran hamster med maten från zoo, där sa dom inget om att dom äter annat.Nä dom vill ju få sålt sin "blandning" :p
Men ni fick väl med er en skötselplan? -
Svar på #6Här är en skötselplan annars :)
www.zoozity.se/ZooZity,-d-,SE/GNAGARE/Skotsel/Guldhamster.aspx
Vid utfodring står det att man ska ge fröblandningar, men som sagt så är det bättre med en gnagarpellets som helfoder och istället ge fröer lite då o då så man slipper övervikt :) -
Jag kan ingenting om hamstrar men min svägerska har en jättefin hamstersida på nätet med en massa bra info:
www.dianthushamster.se -
Detsamma gäller väl all gnagarblandning?himmelsflickan skrev 2009-01-03 22:12:15 följande:Den här "gnagarblandningen" som finns på zooaffärer är faktiskt inget att rekommendera. Dom äter bara det "goda" och det goda innehåller inte allt nödvändigt de behöver få i sig.Ge istället bara gnagarpellets som bas och även ndra tillskott t.ex sockerfria frukostflingor, fullkornsbröd, pasta, ost, kokat kött, färska frukter och grönsaker.Fröer kan man ge, men inte alls för ofta elr för mkt. Dels kan fettet i förerna härskna och i för stor mängd blir hamstern helt enkelt fet...
Har för mig att den som finns för marsvin och kanin inte är speciellt bra heller utan egentligen bara skall användas som godis. -
Zaria skrev 2009-01-04 10:54:06 följande:
Detsamma gäller väl all gnagarblandning? Har för mig att den som finns för marsvin och kanin inte är speciellt bra heller utan egentligen bara skall användas som godis.Ja det gäller all gnagarblandning
Pellets som bas ska dom flesta ha egentligen.
Som godis är dom däremot jättebra ja