• steffo trish

Babyshower

Hej!
    Jag var inne i ett krypin å såg bilder från en babyshower. Blev lite nyfiken. Hur ordnas en sån? Vem ordnar den liksom? Vad brukar man göra. Har ju sett ett par på TV men det är inte ofta man hör talas om dem tycker jag!
    Tycker det verkar kul jag!

• Svar på tråden Babyshower
  • maneten

HIttade detta på nätet om babyshower (www.svenskanamn.com/naming.asp):
    "Baby shower" är en amerikansk sed, ett tillfälle för vännerna att komma med lyckönskningar och presenter av alla möjliga slag. I Amerika anordnar ibland den blivande moderns vänner en överraskningsfest, där mamman luras iväg och när hon kommer hem fullständigt överraskas av att alla vänner hoppar fram från sina gömställen bakom möblerna och ropar ett samfällt "surprise" bland ballonger och serpentiner. Ibland hålls festen efter att barnet kommit och blir då ett trevligt tillfälle för alla att bese den nya lilla medborgaren.

• Mickis74

Amerikansk tradition som börjar komma hit mer och mer....

Om jag fattat rätt så är det den gravidas vänner som fixar i ordning den och bjuder in. Man kan käka lite god mat, ha lite lekar och så ger man sin gravida kompis presenter som kommer att behövas inför bebisens ankomst.

* Bröstpump*
    * Nappar
    * Amningsilägg
    * Bebiskläder
    * Blöjor
    * Tvättlappar
    * Nappflaskor
    * Flaskborste
    * Stjärtsalva

m.m. ja, som sagt....allt som kan tänkas behövas under graviditet och efter barnet kommit.

• Kasper

Har själv bott i USA några år och var då på några baby showers.
    De flesta var innan barnet var fött men har för mig att en var efter födseln på grund av olika omständigheter.
    De jag var på var inte överraskningar för mammorna.
    Alla har med sig presenter till mamman/barnet. Man äter oftast god mat och tårta, dekorerad efter kön eftersom de flesta tar reda på det innan. Lite lekar var det också och alla gäster fick en sk party favor innan de gick hem, en liten present eller minnessak.
    Mkt trevligt var det i alla fall!

Svar på tråden Babyshower