• Tussetösen

När "ska" man kunna rita en huvudfoting?

Ja jag må vara lite knäpp och överorolig.. men min son har börjat rita huvudfotingar.. detaljerade med ögon, mun, hatt/hår(varierar), armar och ben... Ett par gånger har gubben haft en lång kropp också..
    Hans mamma var så stolt så tårarna sprutade..

Han fyllde 2 i november..

Men...
    Hur ser man på detta? Är han överstimulerad? Ska jag börja "försinka" honom i utvecklingen och ta över mer?

~Theodor~ 7/11-06~
  • Svar på tråden När "ska" man kunna rita en huvudfoting?
  • Boel1

På BVC ska man kunna rita en huvudfoting på 4-årskontrollen, min äldsta flicka gjorde det till 2,5- årskontrollen, och det finns endel barn som gör. Och inte är din son överstimulerad för att han ritar bra - låt honom göra sånt som han tycker är roligt!

• Majamjau

Är dom tidiga med vissa saker kan det vara annat dom är sena med så det är inget att oroa sig för...

• tru

min dotter ritade fester när hon var 2,5. tårtor med ljus (ljusen var prickar) och ballonger( cirklar med streck under) det var hennes egna ord att de var fest hon ritade. till julklapp till mormor och morfar ritade hon tre stora huvudfotingar varav en hade en bebis i magen. fast nu är hon ju tre så det är lite mer normalt att rita så då, fast hon ritade sin första huvudfoting för länge sedan men jag kommer inte ihåg när det var.men hon tycker det är roligare att rita fester.

• gbgumman

Min son ritade en huvudfoting när han var 2,5 år. Men när han var 4,5 såg huvudfotingen exakt lika dan ut. hihi jag som trodde han var en ny rembrant. Nu när han närmar sig 5 så har teckningara blivit jätte förädrade. Det finns fåde himmel och gräs bubbarna har kropp osv. Utveckling är något som kommer stötvis.

Vet en flicka som inte gick när hon var 18 månader. När hon var 20 så cykla hon på en trehjuling.

Mamma till Eskil och Sonja
  • CeeJay

Jag tycker INTE du på nått sätt ska "försinka" hans utveckling. Alla barn har ju helt olika utvecklingstakt och den är ju inbyggd i deras små hjärnor och det vill man inte störa eller hur?

Du behöver inte oroa dig över att din son blir ett geni Det är ju helt normalt att det skiljer flera år mellan barns olika utvecklingssteg.

• Hannajo

Att de "ska" kunna rita en huvudfoting på 4-årskontrollen innebär ju att de allra flesta kan det innan de är 4 år, så de behöver inte vara orolig, även om din son kanske är extra tidig. Å andra sidan är han säkert senare på något annat.

Elvira dec -04, Oskar juni -08
  • Tussetösen

Hejsan allihopa..
    Tack för alla svar!!
    Va bra svar jag fått.. Då ska jag ta å "spänna av" lite då..
    Anledningen till att jag ställde frågan om jag ska "försinka" honom var för folk runtomkring har sagt att han kan och får lov att göra med än jämnåriga får.. vilket kan vara farligt (??)..

Men då tillåter jag mig själv att enbart vara stolt, utan några vidare tankar..

~Theodor~ 7/11-06~
Svar på tråden När "ska" man kunna rita en huvudfoting?