• Cinzano12

någon som har bra recept på småkakor med nougat på?

ingen mjuk kaka utan har mer tänkt mig som typ mördegskakor med nougat på men hur gör man då?? någon som har bra recept??
    alla tips är välkomna!!

• Svar på tråden någon som har bra recept på småkakor med nougat på?
  • Foodlover

Drömmar med nougat
    För 45-50 st personer.

Ingredienser
    100 g margarin rumstempererat
    2,5 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 dl matolja
    1 tsk hjorthornsalt
    4 dl vetemjöl
    100 g nougat i tärningar 0,5 x 0,5 cm

Vispa margarin, socker och vaniljsocker smidigt. Vispa sedan i oljan lite i sänder.

Blanda hjorthornsalt och mjöl, rör sedan ner det i smeten. Rulla ut degen i två längder. Skär varje längd i 24 bitar och forma dem till bollar. Lägg 12 bollar på varje plåt med bakplåtspapper under. Tryck en liten grop i mitten på bollen, tryck sedan ned en liten bit nougat i varje dröm.

Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter, 150 grader.

• Foodlover

Nougat kaka

4½ dl Havre
    1 msk Vetemjöl
    1½ tsk bakpulver
    1 dl socker
    2 tsk Vaniljsocker
    2 msk sirap
    100 g smör
    Nougat

Blanda ingredienserna och häll smeten i en ugnssäkerform och sätt in i ugnen i 10 minuter i 200 grader.

Hyvla på nougaten, låt stå svalt i ca 20 minuter

• Foodlover

Nougatformar
    30 st

4½ dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk bakpulver
    200 g margarin i bitar

Fyllning:
    25 g margarin
    2 msk mjölk
    1½ dl ljus sirap
    100 g kokosflingor, 3 dl

Garnering:
    Ca 100 g mjuk nougat

Börja med formarna. Lägg mjöl, strösocker, vaniljsocker, bakpulver och matfett i en bunke eller matberedare.
    Hacka snabbt samman allt till en deg. Forma den till en rulle. Låt degen vila i kylen ca 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader.
    Dela rullen i 30 bitar. Tryck ut degbitarna i kakformarna. Ställ formarna på en plåt. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 15 minuter.

Gör fyllningen. Blanda margarin, mjölk, sirap och kokosflingor i en kastrull. Koka ihop allt under omrörning ca 5 minuter.

Dela nougaten i 30 bitar. Lägg en nougatbit i varje form. Fördela kokosfyllningen över.

Grädda kakorna ytterligare 6-8 minuter. Låt dem svalna innan de tas ur formarna.

Svar på tråden någon som har bra recept på småkakor med nougat på?