• jesslin

Hur ont ska man ha för att bli sjukskriven?

Undrar bara ni som blivit sjukskrivna för foglossning och ryggbesvär, hur ont hade ni då ni blev sjukskrivna.
    Anledningen till att jag undrar är att jag förmodligen fått foglossning och det känns outhärdligt. Att sitta är svårast och det är tyvärr det jag gör mest i mitt jobb då jag jobbar på kontor.

• Svar på tråden Hur ont ska man ha för att bli sjukskriven?
  • Hilti

Jeg ble sjukskriven for ryggskott/isjas når jeg sa til läkaren at jeg ikke klarte å sitte på jobbet. Han skrev også en remiss til naprapat. Det var naprapaten som fant ut at det var foglossning, men han hjalp meg masse, so nå jobber jeg full tid igjen. Dette sto på ca en måned. Håper det går over for deg med!

• msblaise

innan jag fick reda på att jag var gravid,så fick jag grymt ont..diskbråck hade jag..kunde inte gå,stå,sitta eller ligga(om jag provade så började jag gråta)
    blev sjukskriven i 3 veckor..jag tror att det är svårt att bli sjukskriven pga foglossning tyvärr..

• jesslin

Ja, det är väl det tyvärr. Men vet inte vad jag ska ta mig till. Har så låg smärttröskel och det gör verkligen ont att sitta. Att ligga gör också ont, med andra ord det gör ont vad jag än gör.

• Hilti

Meg igjen....Jeg syns du skal fortelle din BM om dine plager. Om du mår så dårlig av det, si det til henne. Naprapaten sa at jeg skulle snakke med min BM når jeg var sjukskriven, og det gjorde jeg. Hun henviste med til en sjukgymnast, jeg fikk stödbälte og det fungerer for meg. Hun sa også om det ble sämre igjen så skulle jeg höre av meg, så skulle vi nok finne en ordning, med eventuell sjukskrivning 50-75%. Jeg vet hvor ont det kan väre med foglossning....

• mymlis

Här är en till som har så ont i nedre delen av ryggen och höften att jag helst av allt sku villa skrika och gråta. Att sitta, ligga och tom att gå gör ont. Det vad jag läst/hört om foglossning så skulle mina symptom tyda på det, men jag är i vecka 13, kan man verkligen få det så tidigt? Jag kan inte stå i mitt arbete (jobbar på kontor), så jag sitter hela dagen och det gör inte problemet bättre. Jag vet inte om jag ska gå till en läkare och lite överdriva hur ont det är eller om jag ska vara hemma i två-tre dagar, vilket jag har rätt till utan sjukintyg. Jobbigt är det i varje fall så jag kan percis förstå hur du känner dej jesslin!

• jojo

För mig var det relativt lätt att bli sjukskriven pga foglossning. Jag gick till sjukgymnasten som konstaterade foglossning och köpte ett bälte. Sen fick jag prata med min läkare där jag går på kontroller och vi kom överens om att jag skulle vara sjukskriven med 25% till en början. Har oxå ett kontorsjobb. Så mitt råd till dig är att försöka bli sjukskriven 25 eller 50% till en början. Det underlättar väldigt mkt att få möjlighet att vila 2 timmar per dag.

• jesslin

mymlis!
    Tycker du ska gå till läkare och kolla upp. Jag kan förvisso stå, men det gör ont och magen är i vögen.
    Hilti!
    Ja, är på den vägen hos Bm redan, men deras läkare hävdar att foglossning det får man inte före v 25.
    Och jag är i v 18.

• kiirus

jag har haft foglossning sen vecka 20 ungefär (är nu i v.28) och blev sjukskriven direkt utan problem. är sjukskriven till bf. å andra sidan bor jag i finland,kanske det är enklare här att bli sjukskriven,vad vet jag??!

• corinne1

börja med att sjukskriva dej själv i en vecka!herre gud hur kan vissa doktorer påstå att foglossning böjar just i v 25!!!alla kroppar e ju olika,nä stå på dej alternativ byt doktor!kram

• msblaise

du kanske ska kolla så att det inte är diskbråck du har åkt på?har du haft ryggproblem förut?

• jesslin

Jo, jag har en läkartid hos vår rabiata mvcläkare om en vecka. Får se vad de säger och utgå från det. Om jag ska jaga runt en annan läkare.
    Msblaise! Hur känns diskbråck då?
    Du som vet...

• Manda

Du jag kan säga att jag har haft foglossning långt innan v 25 och har det än är i v37 nu, den läkaren du hat pratat med måste ha fel.
    Jag gick till DLM och en läkare där sjukskrev mej hela tiden ut och då var jag nog runt v20-25.
    Jag vet hur ont de gör, fråga ifall du kan få ett bälte.

Jag hade så ont så satt jag i soffan kunde jag inte resa mej upp, låg jag i sängen kunde jag knappt vända mej, kunde inte stå på ett ben eller knappt gå i trappor men så var det inte hela dagarna och vissa dagarna var det helt bra, men de var inget jag sa till läkaren
    stå på dej!!

kramizz

• jesslin

Jo, jag vet ju att läkarna där här fel. Men det känns lite tröstlös.
    Ja, i värsta fall får jag väl vända mig till VC.

Svar på tråden Hur ont ska man ha för att bli sjukskriven?