• Linsen

Plötslig rädsla för ljud, vad händer??!

Helt plötsligt har vår son (drygt 2 år gammal) blivit livrädd för ljud som han aldrig brytt sig om innan. Det är allt från borrmaskiner till motorcyklar som får honom att gråta och vilja bli buren. Vad har hänt? Är det nån fas han går igenom?
    Han är ju väldigt nyfiken och ber om att få gå och titta på byggarbetsplatser osv, trots att han ganska snabbt vill att de ska sluta borra osv.
    Finns det nåt fiffigt sätt att "bota" denna rädsla?
    Jag brukar sätta mig på huk med honom och hålla för hans öron medan jag försöker prata om hur ofarliga saker är. T ex "att motorcykeln är röd och fin och låter jättehäftigt". Det fungerar för stunden, men nästa gång en mc åker förbi är vi tillbaka på ruta ett igen..

• Svar på tråden Plötslig rädsla för ljud, vad händer??!
  • Pumpan81

han får inte ont i öronen då?

• Linsen

Visst kan det vara så att han får ont - men då han själv kan stå och dunka på diverse saker och låta sju gånger värre så misstänker jag att det handlar om nåt annat.
    Han har aldrig varit "ljudkänslig" innan, vi har kunnat dammsuga, borra och hamra i hans närhet utan att han brytt sig.

• Pumpan81

haha okej då är det nog inte ont i öronen som gör dt om han bankar själv hehe
    han kanske har blivit rädd för någe o det sitter i eller han kanske bara är inne i en fas, o som du gör tror jag detär viktigt o fortsätta förklara att det ite är farligt

• Linsen

Tack för ditt svar! Nä, som sagt, låter mycket gör han ju själv så ont borde han inte ha. (Han informerar gärna ifall han skulle ha ont - för det är ju mysigt att bli ompysslad med medicin just nu. ) Jag hoppas verkligen på att det är något övergående.

Någon annan som varit med om samma sak??

• Duttan

Min kille som är snart 15 månader brukar bli ledsen för höga ljud. När han hör någon skrika på teve eller när jag spelar i en liten leksakstrumpet som han har (bara för att provspela så att han hör hur det ska låta). Då börjar han lätt att gråta.

• Linsen

Duttan - har han alltid varit så, eller har det kommit på senare tid?

• Duttan

Det kom för nån vecka sen det där med teven. Innan dess typ för några månader sedan jag minns inte riktigt, grät han bara plötsligt när något annat barn skek, som han inte kände eller när en person han inte kände var i närheten och han tappade en tamburin i golvet och det skramlade högt. Då vet jag inte om det berodde på att han blev rädd och inte kände sig trygg med den nya personen eller om det bara var ljudet. Han vill ju gärna kolla mina reaktioner och så för att checka av om det var farligt.

• Linsen

I såna situationer som ni råkat ut för är det ju inte lätt att veta om ljudet var värst eller om det var nåt annat...
    För oss är det ju ljud som alltid funnits med i vardagen och tidigare inte varit nåt problem.

• Opal75

Vår kille har också börjat bli rädd för ljud nu efter 2 årsdagen. Han är rädd för flygplan, helikoptrar, stavmixern, elvispen, borrmaskinen och ibland för högljudda mopeder också. Om han är nära någon vuxen är han inte lika rädd. Beror på förstås, ibland går han till ett annat rum. På kvällarna har han svårt att sova för han är rädd att det t ex ska köra ett flygplan förbi.. Nog går det väl över det här. Har försökt förklara för honom att han inte behöver vara rädd.

• Linsen

Åh vad skönt att det finns fler... inte för att jag vill att de små stackarna ska känna så här, men jag vill ju inte att mitt barn råkat ut för nåt onormalt.

Det är samma sak här - är han i närheten av nån vuxen är han inte lika rädd, men om det t ex är_jag_som borrar eller kör elvispen när vi är själva hemma så går han till ett annat rum och kommer snart tillbaka och säger uppfodrande att jag borrat eller vispat klart nu och vill bli upplyft i famnen...

• Ronja2003

jo tack min dotter är också 2år och har blivit rädd för vissa ljud undra om dom har en sådan period och är rädd för vissa saker dom aldrig har varit rädd för tidigare...men vad gör man åt det hela...jag talar om för henne att det är inget farligt och tar upp henne och håller om henne. Kram

Svar på tråden Plötslig rädsla för ljud, vad händer??!