• sapo

vild iller?

Vet inte vart jag skulle lägga denna men ja jag tar husdjur...

Vi har sen igår kväll sett en iller springa runt här ute hos oss. Vi bor i Hallsberg (närke) och funderar på om det är en vild eller tam som rymt kanske men vi har haft minus 18 grader i natt och vore den tam borde den väl inte överlevt eller? Ser den från fönstret just nu i grannens kompost hög och förut var den i vårt kall garage...  Bjuder på en bild på den som sambon lyckades ta förut när den kika ut från garaget.. Vad tror ni är den vild? Finns det något vi kan ge den o äte eller så?

♥Freja 060920 ♥ Tor 080820♥
  • Svar på tråden vild iller?
  • frecklefart90

Det händer ju att folk "befriar" sina illrar när de lessnat på dem och tror att de kommer överleva. Har fått för mig att det finns vilda illrar längst ner i sverige så jag vette tusan om den är tam eller vild. Du kan ju lägga fram lite kattmat om du har det eller små bitar kött.

• tudis

Kanske ska fråga någon äldre i erat område, dom brukar ha koll på det mesta. Dom brukar veta vad för vilt det finns i erat område.

• sapo
    frecklefart90 skrev 2009-01-04 11:45:51 följande:
    Det händer ju att folk "befriar" sina illrar när de lessnat på dem och tror att de kommer överleva. Har fått för mig att det finns vilda illrar längst ner i sverige så jag vette tusan om den är tam eller vild. Du kan ju lägga fram lite kattmat om du har det eller små bitar kött.
    hitta lite info om de och det står att de finns i svealand så är förhoppningsvis en vild
    tudis skrev 2009-01-04 12:47:30 följande:
    Kanske ska fråga någon äldre i erat område, dom brukar ha koll på det mesta. Dom brukar veta vad för vilt det finns i erat område.
    tack för tipset, inte tänkt på!
  • Zaria

En iller är det iaf,men den ser tam ut. En vildiller skiljer sig litegrann från en tam.

Kika in på www.iller.ifokus.se och se om någon saknar sin iller,det är rätt vanligt att de rymmer.

Om du vill ge den något att äta så ge antingen kött,tex kycklingvingar och kyckling är perfekt. Eller kattmat av bra kvalitet, alltså inte mataffärsfoder utan tex Royal canin (babycat eller kitten)

Men som sagt den ser ut som en tamiller,speciellt med tanke på att din sambo kom så nära.

• sapo
    Zaria skrev 2009-01-04 16:35:11 följande:
    En iller är det iaf,men den ser tam ut. En vildiller skiljer sig litegrann från en tam.Kika in på www.iller.ifokus.se och se om någon saknar sin iller,det är rätt vanligt att de rymmer.Om du vill ge den något att äta så ge antingen kött,tex kycklingvingar och kyckling är perfekt. Eller kattmat av bra kvalitet, alltså inte mataffärsfoder utan tex Royal canin (babycat eller kitten)Men som sagt den ser ut som en tamiller,speciellt med tanke på att din sambo kom så nära.
    han stod ca 5m ifrån den på kortet, zoomat o beskuren bild. har även en bild här när den satt i grannens kompost hög. också zoomad och fotograferad in i från.

• Zaria

Frågan är om han ens kommit såpass nära en vild iller.

Säg till om du vill ha hjälp att lägga ut en "bortappadannons" på illerifokus, de allra flesta illerägare och illerfantaster är reggade där, och jag vet att det för tillfället finns några illrar som rymt.

(har 3 illrar själv hemma och är illeritresserad)

Jag kan föresten inte se din nya bild =(

• sapo
    Zaria skrev 2009-01-04 18:04:43 följande:
    Frågan är om han ens kommit såpass nära en vild iller.Säg till om du vill ha hjälp att lägga ut en "bortappadannons" på illerifokus, de allra flesta illerägare och illerfantaster är reggade där, och jag vet att det för tillfället finns några illrar som rymt.(har 3 illrar själv hemma och är illeritresserad)Jag kan föresten inte se din nya bild =(
    du får jätte gärna lägga ut en annons där. Kan inget om illrar alls utan bara träffat några som en kompis hade en gång i tiden.
    Nya bilden finns även i mitt galleri under "standard"

Är möjligt det är en tam hoppas isåntfall den överlever för det är kallt ute nu igen (-17.3grader)
  • Zaria

Den var otroligt fin.

Var i landet bor du? Och får jag lägga ut dina bilder på illern där?

Du får gärna skicka ett PM med uppgifterna till mig så fixar jag det

Svar på tråden vild iller?