• lillstrumpis

hur många dagar innan sertralin ger effekt??

jag tog min första sertralin hexal idag, det står att det tar mellan 2-4 veckor innan full effekt uppnås..vad har ni för erfarenheter..när kan min panikångest tänkas bli bättre??

• Svar på tråden hur många dagar innan sertralin ger effekt??
  • Isorfidien

Det kan ta så många veckor som det står i informationen. Sedan är det även så att din dos måste vara rätt. Bara för att man får en speciell dosering när man får medicinen så behöver inte den vara den som hjälper.

Min läkare har ändrat min dosering 3 gånger och nu känns det som om medicinen fungerar men det har tagit ett par månader.

• lillstrumpis

jag har använt sertralin förut för ca ett år sedan på denna dos och då funkade den men kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan den började verka..

• Isorfidien

Jag har själv ätit Sertralin (Zoloft) vid två olika tillfällen men med två helt olika doseringar. Nu äter jag även Atarax mot ångest tillsammans med Sertralin mot depression.

Räkna med att det tar minst 1 vecka innan medicinen börjar verka. Det kan också ta upp emot 4 veckor innan man känner av en förändring. Det är helt individuellt hur man reagerar på medicinen.

• Isorfidien

Atarax fungerar direkt. Det första de gjorde var att knocka ut mig fullständigt. Men ja - de fungerar inom någon timme från att du tar medicinen.

• lillstrumpis

..men det kommer jag inte ihåg att de gjorde med mig...om jag får n attack kan jag ta en atarax då och den går över??

• ALO

jag mådde tyvärr sämre i början när jag gick på dom, sen tog det väl ungefär 2 veckor innan dom började hjälpa. Fick börja på en på en lägre dos i början för att inte chocka kroppen för mycket. Lycka till, hoppas dom börjar hjälpa snart!

• Isorfidien

Det tar ett par timmar för Atarax att verka och det är därför man äter den regelbundet, jag tar Atarax tre gånger om dagen.

Atarax är tyvärr ingen mirakelmedicin man kan ta när man känner att ångesten börjar krypa för det tar på tok för lång tid för den att börja verka. Det om något skulle jag ha behövt tidigare idag då jag hade en sådan extrem ångest inför ett ev möte med en person. Jag löste det problemet med att låsa in mig på toaletten istället. Moget jag vet. *skrattar*

Prata med din läkare om andra ångestdämpande mediciner du kan äta tillsammans med Sertralin.

• MaraRocks

För mig tog det först fyra veckor innan sertralinet fungerade alls, och sedan ytterligare ett tag att ställa in rätt dos. Dessutom var jag tvungen att sjukskriva mig under insättningen för jag fick verkligen världens biverkningar: yrsel, tics, synrubbningar.

Men, det är ju helt klart värt det sen när medicinen väl verkar. Har snart ätit i tre år och har inga tankar på att sluta för jag mår så bra nu. Borde kanske överväga att trappa ner, men jag tror helt enkelt inte att jag törs...

Lycka till med dina piller !

• BeccaStina

jag åt i 4 veckor innan jag fick en högre dos sen efter ca 2 veckor till kände jag effekt

• worriedChild89
    MaraRocks skrev 2009-01-04 23:43:51 följande:
    För mig tog det först fyra veckor innan sertralinet fungerade alls, och sedan ytterligare ett tag att ställa in rätt dos. Dessutom var jag tvungen att sjukskriva mig under insättningen för jag fick verkligen världens biverkningar: yrsel, tics, synrubbningar.

Men, det är ju helt klart värt det sen när medicinen väl verkar. Har snart ätit i tre år och har inga tankar på att sluta för jag mår så bra nu. Borde kanske överväga att trappa ner, men jag tror helt enkelt inte att jag törs...

Lycka till med dina piller !
    Oj, flera år sedan du skrev men jag undrar vilken typ av synrubbningar du fick?
    Jag har gått nu i två och en halv vecka och har dimsyn, eftersläpningar och lite dubbelsyn, sjukt läskigt. 
Svar på tråden hur många dagar innan sertralin ger effekt??