• Södertösen

Träna spinning och pump som gravid?

Jag är inte gravid, än. Men undrar lite kring träning och graviditet i förebyggande syfte. :)

Jag tränar ganska mycket, ofta 5-6 ggr/vecka, och då oftast spinning och pump (styrketräning i grupp). Där jag tränar, på SATS i Sthlm, är ofta både motionärer och ledare gravida, men tränar ändå långt in i graviditeten. Och det hoppas jag såklart jag med kunna göra när/om jag blir med barn.

När jag träffad en vän från en mindre ort under julen fick jag dock höra att hennes BM förbjudit henne att träna både spinning och puls under graviditeten. Nu undrar jag såklart vad som gäller?

Jag förstår ju att man bör ta det lugnare med träningen som gravid, men att hålla en maxpuls 140 vid exempelvis spinning är nog ganska svårt. :)

• Svar på tråden Träna spinning och pump som gravid?
  • fruganL

Alla säger olika i alla frågor, men av vad allt jag hört och sett och läst så gäller följande:

Känns det bra så är det okej. Det du orkar det får du. Det du har lust att göra det får du. Håll bara extra koll på din kropps signaler och börja inte träna mer efter du blivit gravid än du gjorde före. Efter ett tag blir det naturligtvis tungt att springa och då är ju inte det ett alternativ. Under ingen del av graviditeten är ju aktiviteter som ökar chansen för slag mot magen bra och undviks ju av den risken. Spinning har jag förstått inte alltid är så skönt på grund av foglossningar och så vidare, men så länge det känns bra så är det okej.

Finns inga skäl att förbjuda. Kroppen mår bra av att röra på sig.

• panzermensch

BM sa till mig att är kroppen van kan man fortsätta men bör ta det lite lugnt tills man är förbi v 12 och sen steppa upp igen Kän efter hur din kropp reagerar mm, tänk på att man får lättare högre puls och andning när man är gravid.

ger du mig en styrkekram ger jag dig stryk
  • MHS

Jag tränade också väldigt flitigt innan jag blev gravid. Eftersom jag har mått bra under hela graviditeten har jag också fortsatt träna (är nu i vecka 31). Spinning var det jag tränade mest men fick sluta i vecka 26 då det började kännas obehagligt - fick sammandragningar och det tryckte liksom neråt.

Efter det har jag bara tränat Pilates och det har kännts väldigt bra. Det är lugna rörelser och man tränar muskelgrupper som man har användning för under både graviditeten, förlossningen och när bebisen är född. Kan varmt rekommendera det.

Viktigt att lyssna på kroppen. Är man van vid att träna och pressa sig själv är det lätt att man gör det trots man är gravid...

• Sthlm74

Om kroppen är van att träna så mår den bara bra av att fortsätta även fast man är gravid. Dock kan man ju oftast inte träna lika hårt som tidigare (man orkar oftast inte).

Jag tränade Body Pump 1ggn/vecka tills jag var i v28. Halverade vikterna på ben (man ska vara lite försiktig med benböj och utfall) och körde inga sit-ups sista veckorna. Efter v.28sa kroppen ifrån och nu kör jag bara lite gravidyoga och promenader.

Spinning kan jag tyvärr ej svara på. Tycker dock själv att jag fick grymt dålig kondis när jag blev och hade inte orkat konditionspass.

• Snova

Undrar också om just pump, har fått så många olika besked och det är lite olika svar även här. Ingen som har en bra källa?

• FVA

Enligt "Mat för gravida och ammande" som verkar väldigt vettig (mycket referenser, skriven av forskare) så kan man träna så länge det känns bra. Det står att elitidrottare inte ska förvänta sig att kunna hålla samma nivå och lyssna lite extra på sin kropp. Det står iofs också det där med max 140 i puls (då kan jag nästan gå) så det är lite motsägelsefullt.

Anna-Carin Olofsson var väl i v20 eller liknande (hade iallafall en synlig mage) när hon körde VM i skidskytte förra året, och hon hade läkare som sa att det var ok. Har svårt att tro att hon inte kom upp i 140 i puls under tävling och träning . Sen kanske inte alla mår som hon, så hon är väl inget att försöka leva upp till, men kan se det som något lugnande och inte vara rädd anser jag

• snöbebis

Man ska nog inte haka upp sig på maxpuls 140 för mkt. 55-70% av maxpulsen har jag läst. Spinning kan man köra rätt länge om man höjer styret så att magen inte kläms. Risken med att stå upp på cykeln (liksom med utfall och benböj) är att förvärra foglossning. Jag tycker att man lätt kan träna som vanligt fram till vecka 18-20, sen får man sannolikt minska lite allteftersom. Jag är nu i vecka 35 och det börjar bli svårt att träna under en längre stund. Mina pass är nu mellan 30 och 45 min instället för den vanliga timmen.

Det är bra att vara vältränad när det är dags för förlossning!

• LinaJo83

Fortsätter här o undrar över just Bodypump... Ska fortsätta med det nu under graviditeten tänkte jag så länge jag klarar av. Vad ska jag tänka på med just denna träning? Har tränat detta länge, men har haft ett uppehåll nu under jul o nyår, ska börja på onsdag igen.

Vad ska ska man tänka på? Vilka övningar ska man vara försiktig med? Hur är det att ligga på mage? Är i vecka 12 o har inte börjat få någon mage än, vad jag kan se iaf... Jag är rätt så mullig o väger väl några kilon för mycket, invekar det något?

• Hjärtefröjd

Man ligger väl inte på mage när man tränar body pump? Men generellt tror jag det är okej, så länge det känns okej. :)

Där jag tränar uppmanar instruktörerna gravida att undvika utfall. Fråga innan passet nästa gång du tränar, många instruktörer är utbildade inom "gravidtäning" och kan komma med tips och råd.

• LinaJo83
    Hjärtefröjd skrev 2009-01-18 21:14:44 följande:
    Man ligger väl inte på mage när man tränar body pump? Men generellt tror jag det är okej, så länge det känns okej. :)Där jag tränar uppmanar instruktörerna gravida att undvika utfall. Fråga innan passet nästa gång du tränar, många instruktörer är utbildade inom "gravidtäning" och kan komma med tips och råd.
    Ok, tack för tipsen! Jag vet ju inte hur alla bodypump pass ser ut, men vi har även lite "golvstyrka" o då ligger vi på mage ibland o tränar t.ex. ryggen.
  • Lovely76

Jag brukar träna spinning 3 ggr varav ett kombipass med styrketräning (typ bodypump)

Under de första veckorna av gravidieten tränade jag som vanligt, sedan kom julaktiviteter osv så det blev lite mindre. Nu efter jul har jag kört igång igen, men jag köra mycket lugnare på spinningen, kanske 60% av normal kapacitet, Min BM sade att det är bra att cykla, men hård spinning skall man inte köra. Jag frågade varför, och hon sade att vid hård fysisk aktivitet så bränner man mycket, och då frigörs gifter i kroppen som inte är bra för babyn. Min kompis BM sade dock att det inte var så bra för att man skall inte ha en puls på högre än 130! Det får man ju nästan direkt när man sätter sig på spinningcykeln. Så jag vet inte vad som är SANNINGEN

På kombipasset iår, så kände jag att jag nog skall sluta med den styrketräningen eventuellt (skall fråga BM/läkaren) för det är många övningar som jag inte vågar göra, där man involverar magmusklerna. Jag är lite nojig för att man kan "klämma" ihop barnet, det ligger ju trots allt innanför magmusklerna.

• Lovely76

Jag brukar träna spinning 3 ggr varav ett kombipass med styrketräning (typ bodypump)

Under de första veckorna av gravidieten tränade jag som vanligt, sedan kom julaktiviteter osv så det blev lite mindre. Nu efter jul har jag kört igång igen, men jag köra mycket lugnare på spinningen, kanske 60% av normal kapacitet, Min BM sade att det är bra att cykla, men hård spinning skall man inte köra. Jag frågade varför, och hon sade att vid hård fysisk aktivitet så bränner man mycket, och då frigörs gifter i kroppen som inte är bra för babyn. Min kompis BM sade dock att det inte var så bra för att man skall inte ha en puls på högre än 130! Det får man ju nästan direkt när man sätter sig på spinningcykeln. Så jag vet inte vad som är SANNINGEN

På kombipasset iår, så kände jag att jag nog skall sluta med den styrketräningen eventuellt (skall fråga BM/läkaren) för det är många övningar som jag inte vågar göra, där man involverar magmusklerna. Jag är lite nojig för att man kan "klämma" ihop barnet, det ligger ju trots allt innanför magmusklerna.

• Azurblå

Jag har fått rådet (och även läst) att inte gå över 140 i maxpuls...tyckte det lät väldigt lågt, men man blir rätt flåsig vid den pulsen när man är gravid, iaf jag!
    Är van att träna rätt mkt, ffa löpning, och jag kunde springa fram till v 19-20, sen tyckte jag att det tryckte på neråt för mkt. Övergick till spinning, och det funkar bra nu även i v 32. Håller mig till 140 i puls, kortare stunder upp till 150.
    Är så glad att kunna träna fortfarande!!! Får se hur länge det håller, men det är ju inte så många veckor kvar, sen får det väl bli långpromenader ett tag innan man tar upp träningen igen. Tror att kroppen mår bra av att få träna så länge man mår bra av det.

• KajsaSthlm

Jag tränar rätt mycket, bl a spinning och pump. När jag var gravid (ett par år sedan nu), så tänkte jag fortsätta som vanligt och så längre det kändes OK. Nu blev det inte riktigt så iofs.

Enligt min BM då så var det OK att fortsätta unegfär som vanligt så länge det känns bra. Det är väl i sådant fall utfallen som man ska vara försiktig med (belastar bäckenet). Sedan ska man väl kanske inte börja träna hårt som gravid, men är man van sedan tidigare så kan man fortsätta (dock kankse inte lika hårt).

Jag tränade ungefär till i mitten av graviditeten, sedan satte foglossning stopp för det. Jag tyckte att det var rätt annorlunda att träna som gravid, på ett sätt som jag inte förväntat mig. Jag blev trött fort och det liksom "sträckte och drog" i magen, särskilt på spinningen när man skulle stå upp. Men jag antar att det är olika för alla. Jag har också sett många gravida på gymmet och som tränar rätt långt in i graviditeten.

• Dgbg

Jag tränade transformers till v.17 och sedan har jag kört 4-5 spinningpass i veckan (är i v.32 nu). Jag har mått jätte bra. Det har inte gjort ont eller känts obekvämt. Jag har kört på ca 80-85 % av maxpuls, bara sittande cykling och jag har föredragit högt motstånd framför hög fart. Svetten dryper om mig och så länge det känns bra så vet jag att det går bra. BMW sa att jag fick köra på som vanligt bara jag lyssnade på kroppen och så länge barnet växte i den takt den skulle. Jag är nu i efterhand oerhört glad att jag kunde och ville fortsätta träna. Jag tror inte min graviditet hade känts så bra fysiskt och psykiskt om jag bara slutat röra på mig för att jag blev gravid. Heja heja alla er där ute som vill träna!

• NenneLo

I en gravidtidning (dock från 2011) så stod det att från mitten av graviditeten så är det bäst att hålla sig till styrketräning, och undvika hopp osv. Men jag har även läst på diverse ställen att det är ok så länge det känns bra. Man kanske inte ska börja träna spinning om man är otränad, men är man vältränad så kan man säkert fortsätta och köra i den takt som känns bra.

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
Svar på tråden Träna spinning och pump som gravid?