kan man höra hjärtljuden i början av v 10?
snälla svara på detta?kan man det.om dom lyssnar med en apparat mot magen bara.för man kan ju se dom iaf.har en kompis som blev inskriven på MVC för ett tag sen o då hörde inte dom hjärtljuden
snälla svara på detta?kan man det.om dom lyssnar med en apparat mot magen bara.för man kan ju se dom iaf.har en kompis som blev inskriven på MVC för ett tag sen o då hörde inte dom hjärtljuden
det är rätt osäkert om man kan höra den veckan..
min barnmorska vågade inte chansa när jag var i den veckan ifall att det inte skulle höras något..
så skulle man gå o vara orolig ,kanske i onödan..
sen kanske man är längre gånget än vad man har räknat o då går det säkert o höra..
kommer inte ihåg när min barnmorska brukar börja lyssna..men kanske v12..
Verkar vara vanligast att BM väntar några veckor innan de provar att lyssna efter hjärtljud - med anledning att det är avårt att hitta så tidigt i graviditeten. Många får inte lyssna på hjärtljuden förrän efter rutin-ul.
Min BM hittade dock hjärtljuden med dopplern redan i v.8+5 - och även en vecka senare (v.9+5). Så visst går det ibland.
Jag vet inte om man kan det utifrån jag har fått höra dem på VUL då var jag i v 7+1.
fösrta gången vi lyssnade på dottern så va vi i vecka 12
Första gången vi hörde hjärtljuden med andra var i v8 hos BM
Så det går.
menar ni vanligt ul eller vul då?
går det att höra hjärtljuden med vanligt ul i v 12?
okej tack!
lyssnar dem på hjärtat med en hjärtljudsdoppler under inskrivningen?
har fått höra att man i min stad kommer på inskrivning i v 12, sedan gör man ul i v 17.
Känns ju som en evighet till v17. Man vill ju bara höra hjärtat och veta att allt ser ok ut hittills.
Min bm sa att det orsakar ofta väldigt mkt onödig oro om man försöker lyssna på hjärtat så tidigt eftersom det kan vara svårt att hitta hjärtljuden. Hon sa också för att lugna mig lite som ville lyssna att de allra flesta graviditeter går jätte bra och slutar med en välskapt bebis
Det är inte en evighet till v. 17 även om man tror det
jag var på inskrivning i förrgår och min bm sa att hon lyssnar i första gången i v 20, tycker att det låter så långt bort, jag menar det finns ju apparater som man själva kan köpa som kan höra bebben från v 12, då tycker jag ju att bm:s utrustning oxå borde klara det......blir en lång väntan till v 20. hinner nog på ul före.
Jag fick inte lyssna förren efter v 18 då det kan vara svårt att hitta ljuden o risken att man skräms upp i onödan är stor. Bättre i så fall att göra ett VUL om man e orolig...