• Anonym

Ni som är djurvårdare/vetrinär Kortison göra tänderna dåliga på en hund?

Kostar det mycket att fixa tänderna på en hund. Laser? Försäkringen (folksam) gäller det? Kan kortisonet gjord att hunden har dåliga tänder och massor av tandsten? Har så dåligt samvetet att jag inte har kollat hunden i munnen men jag har litat på henne som klipper och trimmar hunden eftersom hon även tagit bort tandsten. Det är 1 år sedan jag var och trimmade hunden eftersom jag själv har börjat göra det men jag har helt glömt bort tänderna.

Hittade en stor tand på golvet och började kolla i munnen och jag ser att han har tappat flera tänder och har massor av tandsten. Slog mig att kan det vara kortisonet som han ätit i flera år som har gjort tänderna dåliga.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Ni som är djurvårdare/vetrinär Kortison göra tänderna dåliga på en hund?
  • Tussilago83

Det borde täckas av försäkrigen om veterinären gör bedömningen att det är nödvändigt för hundens fortsatta hälsa.

http://www.djurklinikenroslagstull.se/tandsten.htm

Lycka till.

Mina hundar lyder mig för att de tjänar på det. Inte för att de inte inte vågar annat...
  • Sjuan

Tandvård går inte på försäkringen. Att tänderna ramlar ut betyder att det gått så långt att tandköttet runt tanden ruttnat. Detta är djurplågeri anser jag!

Kortison kan möjligen göra att motståndet mot bakterier i munnen blir lite sämre men ökar inte mängden tandsten. Ju äldre hunden blir desto mer tandsten och desto snabbare kommer den. Om man inte borstar hundens tänder vill säga.

Sök veterinär omedelbart tycker jag. Tänk dig själv om tänderna trillade ut ur munnen på dig, hur bra skulle du må då? Skulle gissa på 2000 - 3000 kr för en munsanering. Detta är du skyldig att göra för din hund!!!!!

/veterinär

• Anonym (uppfödare)

Har hört att vissa småraser lättare får tandsten och tänderna kan trilla ut, bla på kineser.
    Vi har ett par hundar hemma och dom har aldrig tandsten, vi borstar inte men ger naturlig mat.
    Har en 11 årig hund som har jättefina tänder utan tandsten.

Jag tycker som Sjuan att du är skyldig din hund att fixa till munnen omg!!
    Har hunden ont i tänderna kan deras allmäntillstånd ändras också, dom kan tex bli griniga och aggressiva.

Lycka till.

• Anonym

Sjuan skrev 2009-01-04 15:21:02 följande:

Tandvård går inte på försäkringen. Att tänderna ramlar ut betyder att det gått så långt att tandköttet runt tanden ruttnat. Detta är djurplågeri anser jag! Kortison kan möjligen göra att motståndet mot bakterier i munnen blir lite sämre men ökar inte mängden tandsten. Ju äldre hunden blir desto mer tandsten och desto snabbare kommer den. Om man inte borstar hundens tänder vill säga. Sök veterinär omedelbart tycker jag. Tänk dig själv om tänderna trillade ut ur munnen på dig, hur bra skulle du må då? Skulle gissa på 2000 - 3000 kr för en munsanering. Detta är du skyldig att göra för din hund!!!!!/veterinär
    Själv klart så gör jag det för hunden MEN varför det har gått så här långt är att jag har litat på personen som har tagit hand om min hund. Har inte fått informationen att tänderna var dåliga utan bara lite tandsten som hon tagit bort. Har tyvärr aldrig borstat tänderna på någon av mina hundar så jag är en riktig djurplågare. Jag ska givetvis ringa vetrinärern på måndag och beställa en tid.
  • Anonym

Anonym (uppfödare) skrev 2009-01-04 15:37:40 följande:

Har hört att vissa småraser lättare får tandsten och tänderna kan trilla ut, bla på kineser.Vi har ett par hundar hemma och dom har aldrig tandsten, vi borstar inte men ger naturlig mat. Har en 11 årig hund som har jättefina tänder utan tandsten.Jag tycker som Sjuan att du är skyldig din hund att fixa till munnen omg!!Har hunden ont i tänderna kan deras allmäntillstånd ändras också, dom kan tex bli griniga och aggressiva.Lycka till.
    Det är en självklarhet att jag ska fixa tänderna på hunden. Första jag gör på måndag är beställer tid.

Tack!
  • Anonym

Jag mår jätte dåligt och väldans dåligt samveta att jag inte har kollat tänderna. Stackars hund!!

• Anonym

Nu har jag varit till vetrinären med hunden och tandläkaren tyckte inte att tänderna såg så faaarliga ut och nästan alla som kommer dit med hundar med tandproblem brukar se mycket värre ut. Pust! Det kändes skönt att höra. Tänkte bara att han kanske har börjar ruttna i munnen när han har tappat tänderna som ett inlägg här ovan som jag fick.

Han hade en lös tand som de drog ut och han hade tappat 2 utan min vetskap och det kan bero på tandsten samt att han inte tuggar ben. Nu har jag köpt massor av denta stix åt honom som han ska få börja bita

• 8295

Men snälla du, det är väl självklart att du måste kolla din hunds tänder. Och övriga kroppsdelar för den delen. Beroende på åldern varje dag.

Jag har en gammal tik som hela sitt liv haft tandsten, vi har skrapat hennes tänder hemma så gott det går (när hon var yngre) och hon luktar riktigt hemskt ur munnen. Pussarna blir lite mindre njutbara. Hon har ont i tänderna och vill inte riktigt tugga på något hårt, ben vägrar hon. Även dental sticks som är så mjuka.
    Vad som funkar dock är en.. hm lite halvgammal morot (också hårdbröd, med lite smör på). Den tuggar hon lite på då och då, av vad jag upplevt har hennes tandsten efter det minskat. Poängen är att hon aldrig någonsin ätit kortison men har ändå extrem tandsten.

Svar på tråden Ni som är djurvårdare/vetrinär Kortison göra tänderna dåliga på en hund?