• Hannas

V.18: svimfärdigt svag, yr, huvudvärk...

Ja alltså, jag har sedan igår varit sängliggande pga att all kraft har gått ur mig. Det svartnar för ögonen, snurrar och dunkar i huvudet när jag är uppe (vilket jag följdaktligen inte är) och jag blir anfådd bara av att prata. Jag åkte in för en koll igår, då jag blev orolig, men de hittade inget fel på mig eller bebisen.
    Jag är i 18:de veckan (17+5), hemoglobinet är 113, blodtrycket 108/69, inga infektionsvärden och bebisen är pigg.

Har någon erfarenhet av en sådan här plötslig dipp? Kan den fortsätta länge? Jag är lite orolig över allt jobb som väntar mig från och med imorgon...

• Svar på tråden V.18: svimfärdigt svag, yr, huvudvärk...
  • ALO

Det kan inte vara så att du börjar få dåligt järnvärde?

BF 27/4-09
  • Dellan

Så har jag haft sen i slutet på okt och dom hittar inte ngt fel på  mig eller bebben heller är nu i v,30

(¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090318 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • LAV0LINA

SÅ dåligt järnvärde har du ju inte ändå.... Det ska väl vara lägre än 113 innan man börjar få de besvär du har?

• Armino

Det där hade jag också. Och det visade sig att bebisen låg och tryckte på stora kroppspulsådern så att jag inte fick tillräckligt med blod till hjärnan. Så fort man känner att man håller på att svimma ska man lägga sig på sidan så att bebisen (förhoppningsvis) flyttar på sig.

Vinterklädd blogg camabo.blogspot.com/
  • Hannas

Nej precis, Lavolina, hemoglobinet är ju bara liite för lågt, borde inte vara någon katastrof pga av det.

Camabo, tack för tipset, jag skall prova det där med att flytta på bebisen.

Oj Dellan, jag hoppas jag inte ska ligga så här resten av graviditeten... Usch.

Har ni som upplevt liknande blivit sjukskrivna, eller hur har ni klarat vardagen med jobb etc?

Tack för att ni engagerar er!

• LAV0LINA

Precis, jag hade vid senaste kollen 115 i HB och känner inte alls av varken yrsel, trötthet eller huvudvärk eller nått annat som jag uppfattar som järnbrist.
    Mitt blodtryck ligger dessutom lägre än ditt, 105/55 och inte känner jag några besvär av det heller, så jag tror varken det eller järnvärdet är orsaken till dina besvär...
    Kan ju vara som Camabo säger...
    När du åkte in och kollade, var det ingen som funderade över hur du kunde må såhär trots att dina värden är ok??

Hannas skrev 2009-01-04 15:06:20 följande:
    Nej precis, Lavolina, hemoglobinet är ju bara liite för lågt, borde inte vara någon katastrof pga av det.
  • Hannas

Läkaren sade att hon inte visste vad det var. "Kanske du är på väg att få influensa?"
    Själv blev jag så lättad över att bebisen mådde bra, så jag tjatade inte så mycket på tydligare svar. Får ju gå igen imorgon om jag inte är bättre, för så här kan jag ju inte jobba...

• puppysnuschka

Jag hade samma problem. Så fort jag steg upp på morgonen blev jag yt i huvudet. Jag har bytat tabletter/vitaminer nu som innehåller mer järn, och äter ofta banan. Det gäller att dricka mkt vatten och äta regelbundet. Det va så jag fick problemet att gå bort.

• Hannas

nä, det var inte tal om vatten eller mat... Försöker ju äta med max 3 timmars mellanrum så inte blodsockret ska sjunka för mycket - vilket det lätt göt på mig. Men jag ska passa på att dricka ordentligt också.
    Banan? Varför just banan?

• puppysnuschka
    Hannas skrev 2009-01-04 16:58:09 följande:
    nä, det var inte tal om vatten eller mat... Försöker ju äta med max 3 timmars mellanrum så inte blodsockret ska sjunka för mycket - vilket det lätt göt på mig. Men jag ska passa på att dricka ordentligt också. Banan? Varför just banan?
    Det är bra för där finns många vitaminer. Min sambos syster tog alltid en banan lr ett kexchocklad när hon kände sig yr.. :)
  • elektra1

så där hade jag det i 12:e veckan med min första graviditet.
    Höll på att svimma flera gånger. 1 gång när jag stod i lång kö och skulle julhandla.
    Och en gång på julottan.
    Hade bra värden. Så jag vet inte varför det blev så.

• skorpion80

Så har jag haft det i två utav mina gravideteter.
    Hade väldigt sressit på jobbet vilket jag tror kan ha orsakat detta.
    Hade lite högt blodtryck men annars va värderna bra.

Blev då sjukskriven och efter ett par veckor blev det lite bättre.

Hoppas det blir bättre snart!

• LAA

Så hade jag det i mitten av mina båda tidigare graviditeter. Mitt blodtryck låg ungefär som ditt, men barnmorskan trodde att jag nog emellanåt fick blodtrycksfall så att det ofta i själva verket var lägre än vad som uppmättes på MVC (dit jag nästan alltid småsprungit från jobbet). För mig hjälpte bara att sätta mig när när det började svartna och att gå nära väggar när jag kände mig svajig. Jag svimmade ett par gånger på jobbet, vilket var lite pinsamt. För mig gick det över en bit in i tredje trimestern, hoppas du mår bättre snart!

• Thoughtless

Jag hade så i flera veckor ett tag på f.m, de var riktigt jobbigt. Fick svettningar också men de gick över.. de enda som hjälpte var att vila.

• ebben

jag mådde så där som TS-inget fel-alla värden på topp.
    Men bebben kan trycka på nerver i kroppen som gör att det kan bli så.
    har du kollat upp så är det ju ingen fara i allafall,men fruktansvärt otäckt!!

• Hannas

Hej och tack för alla svaren, erfarenheterna och tipsen!

När jag precis började må aningen bättre i förrgår så slog migränen till. Så i två dygn har jag legat i sängen pga av den - kan ju inte ta några värkmediciner som har effekt.
    Jag beslöt mig då för att nu får jobbet vänta (hade många viktiga jobbhändelser den här veckan och MYCKET att förbereda inför nästa vecka...) och blev sjukskriven veckan ut. Trots en liten gnagande ångest (väldigt lutheransk sådan :/ ) så känns det ändå bra. Jag mår redan bättre idag (inte mycket huvudvärk alls) och nu kan jag vila upp mig ordentligt.
    Jag fick order om att börja äta järn, men i övrigt är det oklart vad jag drabbats av. Antagligen är det väl någon kombination av alltihopa: kanske ett virus, kanske lite vätskebrist, kanske bebisen trycker på något, kanske lite låga värden...

Huvudsaken är att det går om och att bebisen varken svimmar eller har migrän... :)

Svar på tråden V.18: svimfärdigt svag, yr, huvudvärk...