• Nilam84

    kostnad för att riva en bärande vägg??

    nån som vet??

  • Svar på tråden kostnad för att riva en bärande vägg??
  • Thursday

    Det är nog nästintill omöjligt att svara på? Det beror ju på hur lång och vad som måste byggas upp istället så att inte taket ramlar in!

  • Nilam84

    mm jo det förstår jag tänkte mest om någon här inne gjort ngt sådant och vad deras kostnad hamnat på¨.. väggen som vi funderar på att ta ner är ca 4 meter så det är ingen stor vägg.

  • Rigmor Mortis

    Är det bostad eller vind över? Förra ägaren av vårt hus rev en bärande vägg och ersatte den med en kraftig balk på vinden. Inte vackert, men hey - det är på vinden, ingen ser det!

  • Nilam84

    EKJ76 skrev 2009-01-04 15:18:03 följande:


    Är det bostad eller vind över? Förra ägaren av vårt hus rev en bärande vägg och ersatte den med en kraftig balk på vinden. Inte vackert, men hey - det är på vinden, ingen ser det!
    Det är både övervåning och vind övanför..
  • Rigmor Mortis

    Nilam84 skrev 2009-01-04 16:03:50 följande:


    EKJ76 skrev 2009-01-04 15:18:03 följande:
    Det är både övervåning och vind övanför..
    Då går det inte att göra en billig, ful lösning som är gjord här. Hör runt med olika företag, det kan skilja oerhört i pris.
  • styggingen

    Du måste nog ersätta väggen med en balk. Stålbalkar är inte så förskräckligt dyra. Orkar inte räkna på det nu men en stålbalk som är ca 20 cm hög borde räcka. Du behöver inte ha så tjockt gods i balken. 3-4 mm ca. 4 m sådan balk kostar kanske 2000 spänn. En stötta på varje sida av limträ eller dylikt kostar kanske 1000 spänn.

    Om du använder en balk i limträ så bygger den ner mycket mer. Den måste säkert vara 35 cm tjock.

  • styggingen

    Har kollat lite. Om du använder limträbalk så borde den vara 90x315 mm i dimension. Den kommer att böja ner ca 12 mm. Om du använder stålbalk så borde du ha en IPE 180-balk. Den böjer ner mindre. Oavsett vad du gör så är det inte så dyrt, farligt eller komplicerat. Mitt tips är att ALLTID göra ALLTING själv om du inte är totalt ohändig. Det tar längre tid men du sparar en jävla massa pengar.

  • Nilam84

    styggingen skrev 2009-01-04 18:52:40 följande:


    Har kollat lite. Om du använder limträbalk så borde den vara 90x315 mm i dimension. Den kommer att böja ner ca 12 mm. Om du använder stålbalk så borde du ha en IPE 180-balk. Den böjer ner mindre. Oavsett vad du gör så är det inte så dyrt, farligt eller komplicerat. Mitt tips är att ALLTID göra ALLTING själv om du inte är totalt ohändig. Det tar längre tid men du sparar en jävla massa pengar.
    Tackar för all hjälp! göra själv är ett stort NO,NO här hemma.. jag är väl sådär händig men som kvinnan i huset är det min uppgift att inreda =) o gubben ha händerna bakbundna på ryggen haha nä så vi ska anlite en kompis till oss som fixar det till oss =)
  • M kh

    Hej!  Jag kommer att ta bort en bärande vägg som 600 cm vilken takbalk behövs ?

Svar på tråden kostnad för att riva en bärande vägg??