• Litetdahl

Hjälp mig städexperter!!! Damm damm damm.....

Vad gör jag för fel? Städar och städar men det blir dammigt så himla lätt... Trots att jag dammat ordentligt kan man "skriva" i dammet kring tvn efter tre dagar och i hela lägenheten efter en vecka. Jag dammsuger hela lägenheten var tredje dag och dammar då också ytor med en dammvippa som jag hela tiden ruskar från fönstret.

VVi bor två vuxna och en bebis på ca 70 kvm.

• Svar på tråden Hjälp mig städexperter!!! Damm damm damm.....
  • Jesster

Dammvippar tar ju inte bort dammet helt, den bara flyttar det i princip. Kan du inte ta en fuktig trasa och damma med?

Den som söker han finner - www.google.se
  • humlan73

Ett tips är at ha i lite sköljmedel i dammvattnet o våttorka med trasa....... blir inte alls lika dammigt om man använder sköljmedel i vattnet.

• Taggtroden

Testa med microfibertrasor! Jag tycker att de tar bort i princip allt damm! Med vanliga trasor och dammvippor så ligger mycket damm kvar samt dras bara omkring istället för att följa med trasan, så som det gör med microfibertrasor.
    Dessutom beror det lite på inredning mm att det bildas mycket damm. Vi har sjukt mycket damm hemma. Men vi har katt samt mycket gardiner, filtar och textiler vilket ger mycket damm.

• Marlean

Torrdammar du eller våtdammar du? Dammsug OFTA, kvalster älskar fukt och hudflagor.

• Litetdahl

Hmmm... Tack för svar! Jo det vore nog bäst att våttorka. Saken är bara den att jag inte kommer åt överallt runt vår enorma tv-anläggning med en trasa. Armen räcker helt enkelt inte. Når bättre med en dammvippa med långt skaft. Tycker det fastnar en del i den för när jag rustar den ur fönstret virvlar dammet. Börjar fundera på om vi har en kass dammsugare som sprutar ut mycket partiklar...

• Taggtroden

Men om du använder vippan där det är svårt att komma åt och försöker dra ut det mot större ställen och sedan tar med trasa därifrån?

• Nollfemnollnioelva

kan vara så att dammsugaren släpper ut de mesta dammet den sugit upp, kan vara filtret eller helt enkelt att det är dålig kvalite på den, många dammsugare gör så tyvärrLedsen

• Marlean

Testa byta dammsugarfilter, byt påse (just in case) och våttorka, hoppas du märker någon skillnad!

• Kastrullresan

Har ni mycket plastmaterial där ni bor? Plastgolv,lister, dörrar med mera?

I vårt förra hus, byggt 1989, fanns massor med plastmaterial och där kunde jag på vissa ställen dammsuga, våttorka golvet och sedan se hur dammet växte på inom några minuter. Detta trots att jag hade en avancerad dammsugare och verkligen bytte filter och påse ofta, ofta. Där bodde vi 2 vuxna och 4 barn och jag städade jämt.

Idag bor vi i ett hus byggt på 30-talet med endast naturmaterial och jag kan gladeligen låta det gå 4 veckor mellan gångerna jag dammar och då är det inte ens dammigt. Golven blir förstås skräpiga i de utrymmen vi rör oss mycket i och dem dammsuger jag varje vecka men inte ens där är det dammet som är problemet. I detta hus har vi bott 2 vuxna och 8 barn som mest och jag har städat minimalt.

• Litetdahl

Jösses.... När solen låg på när jag dammsög såg jag verkligen hur mycket partiklar dammsugaren spydde ut... Den är ca 7 år gammal och jag är nog lite för snål just nu för att byta den. Finkar i övrigt. Har i alla fall köpt nytt luft- och motorfilter till den nu och bytt påse. Stod att man skulle byta filter ca 4 gånger per år. Jag har aldrig bytt på 7 år....

• Litetdahl

Som många sagt ska jag priva mictofibertrasor i stället. Ok om det tar längre tid att damma med dem och att det är bökigare än med dammvippa, men det är värt det om jag inte behöver damma lika ofta. Tack för alla råd.

• Litetdahl

Huset vi bor i är över 100 år men det renoverades på 70-talet, en del plastlister mm alltså. Tror att detta gör att det blir mycket damm eftersom de är ganska spröda i materialet och börjar ge sig.

Kastrullresan skrev 2009-01-06 16:31:26 följande:
    Har ni mycket plastmaterial där ni bor? Plastgolv,lister, dörrar med mera?I vårt förra hus, byggt 1989, fanns massor med plastmaterial och där kunde jag på vissa ställen dammsuga, våttorka golvet och sedan se hur dammet växte på inom några minuter. Detta trots att jag hade en avancerad dammsugare och verkligen bytte filter och påse ofta, ofta. Där bodde vi 2 vuxna och 4 barn och jag städade jämt.Idag bor vi i ett hus byggt på 30-talet med endast naturmaterial och jag kan gladeligen låta det gå 4 veckor mellan gångerna jag dammar och då är det inte ens dammigt. Golven blir förstås skräpiga i de utrymmen vi rör oss mycket i och dem dammsuger jag varje vecka men inte ens där är det dammet som är problemet. I detta hus har vi bott 2 vuxna och 8 barn som mest och jag har städat minimalt.
  • Litetdahl

Hoppas det fungerar bättre efter att jag pimpat dammsugaren. Tycker det är helsjukt att råttorna virvlar över golvet bara två dagar efter storstädning....

• Marlean

Hehe, ja filter är bra att byta. ;) Luktar oftast lite fräschare om man kör i lite kryddor eller något i påsen med. Jag brukar alltid krossa nejlikor vid jul och suga upp innan jag dammsuger, då luktar det jättegott i hela lägenheten.

• Litetdahl

Ohh... smart tips! Såg att man kan köpa dammsugarkulor med lukt men det känns lite mycket "kärring".

Marlean skrev 2009-01-07 16:03:09 följande:
    Hehe, ja filter är bra att byta. ;) Luktar oftast lite fräschare om man kör i lite kryddor eller något i påsen med. Jag brukar alltid krossa nejlikor vid jul och suga upp innan jag dammsuger, då luktar det jättegott i hela lägenheten.
  • Marlean

Ja det luktar oftast "kärring" också. Men har du någon mild parfym eller så går det ju att ta några droppar sådant också.

• pernillamcd

Testa en dammsugare (när du köper ny) med ett sk Hepa filter. Det är såna som de rekomenderar till allergiker. Tar bort MYCKET mer damm än vanligt filter.

• Ardnas86

doftkulorna luktar inte alls "kärring", finns massor med olika dofter. lägger även några kulor i askoppen i bilen så att de luktar gott.

• nilla 1972

ibland tar jag några droppar doftolja på damsugar påsen, sådana som man har till värmelampa med ljus under.
    använd en bred golvmopp som är fuktig och damsug eller sopa upp skräpet som inte kommar upp.
    tar även en sprayflaska med vatten och droppar i och sprayar runt i lägenheten, det blir fort unken luft.

Svar på tråden Hjälp mig städexperter!!! Damm damm damm.....