• skrutt86

HJÄLP! mitt varmvatten luktar illa!

vårat varmvatten luktar lite illa. luktar som, hav eller dylikt. lite svårt att förklara. kommer både från kranen i köket likväl duschen. har inte tänkt på det förut just när vi flyttade in i huset, men nu börjar jag tänka på det mer och mer.

vi har gemensamt vatten här på "kvarteret" och har inte hört något liknande från grannarna.

vad kan detta bero på?

vet att de förra ägarna har testat vattnet och det ska inte vara något fel på det.

värt att tillägga är kanske att det är ett ganska hög metallhalt på vattnet.

vad kan det vara för fel?

någon som har varit med om liknande?

• Svar på tråden HJÄLP! mitt varmvatten luktar illa!
  • Emerun

Mkt järn kanske? Har vänner som hade mkt järn i sitt vatten, de gick ihop med grannarna å köpte ett reningsverk, därefter försvann det.

• skrutt86

vi har egen brunn och den är nyss tömd.

vet att det är mycket järn i vattnet men eftersom ingen granne verkar ha samma problem?

• Hundtok

Tömd?

skrutt86 skrev 2009-01-04 17:00:08 följande:
    vi har egen brunn och den är nyss tömd. vet att det är mycket järn i vattnet men eftersom ingen granne verkar ha samma problem?
  • skrutt86

Hundtok skrev 2009-01-04 17:02:40 följande:

Tömd?
    nej, ja blandar ihop. avloppsbrunn har vi egen. tänkte bara fel.

gemensam brunn med grannarna, vi har inte en egen själv.
    men ja, det är inte komunalt vatten.
  • Hundtok

Oki

Vet du hur länge sen det är de tidigare ägarna gjorde vattenprov?

Man bör göra det minst vartannat år eftersom vattnet hela tiden förändras.

Har ni gammal varmvattenberedare?

skrutt86 skrev 2009-01-04 17:10:20 följande:
    Hundtok skrev 2009-01-04 17:02:40 följande:
    nej, ja blandar ihop. avloppsbrunn har vi egen. tänkte bara fel. gemensam brunn med grannarna, vi har inte en egen själv. men ja, det är inte komunalt vatten.
  • finnnen84

har oxå så, kollade upp de o vi har humus i vettnet, nån bakterie so vi fick köpa en renare för 9000 kr...
    men då borde ju grannarna o ha problem

• skrutt86

finnnen84 skrev 2009-01-05 15:53:59 följande:

har oxå så, kollade upp de o vi har humus i vettnet, nån bakterie so vi fick köpa en renare för 9000 kr... men då borde ju grannarna o ha problem
    vars vände ni er när ni ville kolla vattnet?

njaa, vet faktiskt inte när det är gjort sist om jag ska vara helt ärlig.

men vart ska man vända sig? kanske är dags.
Svar på tråden HJÄLP! mitt varmvatten luktar illa!