• Fialottis

1,5 åring med ont/blåsor i munnen?

Vår dotter på 1,5 år verkar ha fått blåsor eller utslag i munnen och har ont! Hon har sovit jättedåligt i natt och säger att nappen är "pi" och äter ganska dåligt.
    Hon hade lite feber för ett par dagar sedan, och är allmänt gnällig. Det svider väl i munnen på stackaren..
    Hon har varit förkyld ett tag, men det är inte så farligt med den längre. Lite rinnig näsa bara.

Tänkte ringa VC i morgon, bara undrar om ni kanske har råkat ut för något likadant?

• Svar på tråden 1,5 åring med ont/blåsor i munnen?
  • hejlis

kan vara sk höstblåsor. Mkt vanligt (och inte farligt) Sök/googla på det så hittar du mkt info!

• twinmamma

Ja som ovan nämnda säger, höstblåsor. Det gick på dagis innan och vi blev varnade..Barnen bar väl på viruset men utvecklades inte, däremot fick sambon det. Det känns som öppna sår i munnen. Det var svårt att hitta något för honom att äta. Om man tänker att salt gör jädrans ont att få i öppna sår, så undvik det. Sylt gör också jätteont. Nappen kanske skaver mot ngt sår.
    Var noga med att inte stoppa något hon själv har haft i munnen i eran, typ lätt att smaka av skeden. Det är väldigt smittsamt och börjar ofta med feber.

• LindaPalm

fick höra att man kunde pensla munnen med eller dricka vichy vatten så skulle det lindra och även hjälpa till att få ner blåsorna

• Katarina Byström

Jag har en hemsida www.afte.se som jag gjort etersom jag lidit väldigt av sk afteblåsor. Kanske kan det vara afte? Det är mycket vanligt och ca 1/5 drabbas någongång av sådana blåsor.

Om du går in på www.afte.se och söker på "Barn" så finns detåtminstone en artikel som tar upp just barn och afte.

Lycka till!

/Katarina

Svar på tråden 1,5 åring med ont/blåsor i munnen?