• FavvoJonna

Nån som är bra på hund sjukdomar?

Min ena hund som är 7 månader började igår bli jätteröd i ena ögat. Alltså riktigt, riktigt rött. Som lingon typ..
    Idag är det likadant på andra ögat. Kommer såklart ringa veterinär det första jag gör imorgon bitti men är det nån som har nån erfarenhet av ögoninflammation hos hund? Eller tror sig veta vad det kan vara..

Det rinner inte ur ögat eller varar/kletar. Han är inte påverkad annars. Försöker inte klia sig i ögat eller blinkar extra mycket.. Därav att vi inte åkt in akut. Han är precis som vanligt fast med två Vääääldigt otäckt röda ögon?

• Svar på tråden Nån som är bra på hund sjukdomar?
  • FlushochLegolina

Vet inte var ni bor men har ni snö? Har hunden kört med huvudet i snön och kan ha blivit kall? Blåser det mycket så h*n har gått i motvind och blivit irriterad så? Inte en aning men ring veterinären som du tänker så löser det sig säkert.

• FavvoJonna

jaa vi har snö..idag är det 15 minus ute.. vad kan det göra menar du? Det har ju suttit i sen igår..

• Odens Ängel

När min tik hade ögoninflammation så märkte man inget på just ögonen, vad gäller röda eller så.
    Det jag märkte på va att hon blinkade ganska mkt, och hade gärna ögonen stängda under blinkningarna, än vanlig, men bara när vi var inne, inte när vi kom ut.
    Och jag åkte med henne dagen efter till en vet. och han sa att hon hade en jättekraftig ögoninflammation som redan efter en dag höll på att sätta sig och ge ärr på horn-eller näthinnan, kommer inte ihåg vilken.
    Han kanske bara har fått "torra och uttorkade" ögon av kylan, försöka att badda med egengjord svag koksaltlösning.

Svar på tråden Nån som är bra på hund sjukdomar?