• Anonym (Kajsa)

Hur gör ni med barnets mobiltelefon? Varannan vecka boende!

Min sambo ahr en dotetr som är 10 år som bor hos oss varannan vecka. Hon har tidigare haft en mobiltelefon som enbart henens mamma betalt för då vi motsatt oss till att hon behövt ha en då hon varit för liten. Nu tycker vi att det är helt ok och i och med att vi byter abonemangsform och mobiler nu så vill vi att hon har en mobil hos oss och en hos sin mamma då det blir bäst för oss.

Vi kommer att ringa till varandra. Jag min sambo och hans dotter helt utan uppkopplingsavgift+ att vi kan ringa till hemnummret också helt utan kostnad.Därför tycker vi att det känns dumt att vi ska betala för de samtal som hon gör när hon är hos sin mamma.(mamman tycker vi ska betala hälften var)

Hennes mamma är jättearg på oss och tycker att det är jättebökigt och dumt att ha två mobiler och annser att inga andra skilsmässobarn har det.

Vi förstår inte problemet då vi annser att detta är det bästa för oss just nu. Hennes kompisar ringer ändå inte till hennes mobil än så att hon har två olika nummer spelar ingen roll.

Tycker ni att det är synd om min bonus som måste ha två mobiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-06 18:19
    Vi har valt att testa att ha en telefon och tackar för era åsikter. Drar kostnaderna iväg kommer vi att ta upp saken igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-08 12:09
    Roligta tt det är så många som tar sig tid att lämna kommentarer. Dock så kan jag tycka att det är allt för lätt för vissa människor att dra slutsattser om hur det ser ut i våra familjer och vilka problem vi skulle ha.

Jag kan säga att vi har en oerhört bra kontakt med mamman och hennes nya. Vi firar födelsedagar ihop, skolavslutningar och allt sånt. Våra bilogiska barn leker med varandra i bland och jag skulle när som helst kunna ringa och be dem passa våra barn om vi skulel bli akut sjuka och behöva åka till sjukhus.

När Mammans andra dotter växer ur sina kläder och leksaer så får vår dotetr ärva dem osv. Vi har en oerhört bra kontakt och jag skulle nog vilja påstå att vi ahr en bättre kontakt än många. Så att säga att bonusen skulle leva i en krigszon eller bli utsatt för psykiskt misshandel för att vi inte är eniga om hur vi ska ha det med hennes mobil är verkligen att förstora upp ett problem!

Det är lätt att dömma människor och dra egna slutsattser. Men verkligheten måste inte se ut som man själv målar upp den.

• Svar på tråden Hur gör ni med barnets mobiltelefon? Varannan vecka boende!
  • SarahA

Jag tycker att ni kan betala hälften var, går ju inte riktigt sära på vem hon ringer på vilken tidpunkt.

• Licens To Kiss

Vad säger dottern själv? Tycker hon att de är okej att ha 2 mobiler, en i varje hem?

• Anonym (Kajsa)

Men om vi har två telefoner så finns inget sånt problem....

• Anonym (Kajsa)

Just nu så ahr hon svalt sin mammas vrede rakt av och är sur för det. Saken är ju den att hon enbart har mobilen för att kunan ringa oss om det händer något. Hon ringer inte kompisar och sånt från mobilen och inga kompisar ringer heller till den.

• SarahA

men om hon inte ringer ngt så kostar de ju inget heller, då är det ju inga pengar att dela på

• Neelah

Jag tycker det låter krångligt för tjejen att ha 2 telefoner. Min mans 10-åring skulle bli helsnurrig om vi gjorde så mot honom. Två telefoner att hålla reda på, två nummer att hålla reda på (plus de fasta numren)... Här har barnen (10 och 13 år) varsin mobiltelefon som de har med sig hela tiden. Kostnaderna delar vi med barnens mamma.

• snuttgurkan

Jag har en son på 9,5 och han har en mobil som han har både hos sin pappa och hos oss. Eftersom han har ett kort som inte kostar mer än 49:-/månad eftersom det går på sambons abonnemang så spelar det ingen roll tycker jag att han har det både hos oss och sin pappa. Han bor varannan vecka. Jag kan ledigt betala dom där 15-35 kronorna som han ringer för hos sin pappa, eftersom han använder den för att ringa hem om det är nått samt att vi som vuxna ska kunna nå han då han är ute med sina kompisar. Det är ju han som måste bestämma över SIN telefon. Så resonerade vi här hemma iallafall.
    Men som du själv sa, hon ringer ju inte kompisar och sånt så varför kan hon inte få bestämma själv om hon vill ha 1 eller 2 mobiler?

♥ Emanuel & William ♥
  • Duncan

Hur stort kan detta problemet va? EN telefon och dela på räkningen - hur enkelt som helst.

• sasssyy

alltså.. jag tycker det verkar både bökigt och onödigt att hålla på och krångla med två telefoner... varför kan ni inte bara köra på en??

Det känns lite som om man när man är separerad och har varannan veckas boende (har det själv) så får man som vuxen ta ett stort ansvar att VÄLJA sina konflikter.. det känns lite som att när mamman ville att tösen skulle ha mobiltelefon så sa ni nej, men när ni själva tyckte att det var läge så ska det dansas efter er pipa... det är kanske inte så, men jag kan tänka mig att det uppfattas så från "andra sidan".

Bete er nu som vuxna allihop, prata med mamman och tala om att ni fått ett bra erbjudande, fråga om hon kan tänka sig att betala hälften så har flickan en ny mobil.
    Fråga tösen.. vilken hon vill ha. Hon är visserligen "bara" 10 men jag arbetar som lärare och i min sjundeklass hade ALLA elever (utom en vars var trasig) mobiltelefon när de började i höstas (12 år gamla) och de flesta hade haft dem i några år.

Skulle det nu vara så att mamman inte vill betala hälften så bit i det sura äpplet och betala hela själva, så himla mycket pengar blir det ju inte, eller varför inte skaffa flickan ett kontantkort istället som ni fyller på med en hundring då och då. Personligen tycker jag att det är det bästa för ungar som itne själva kan betala sina räkningar.

Det är bara en tidsfråga innan kompisar börjar ringa henne och vice versa, jag tror ni lever lite i förnekelse på det stadiet

• Maijsan

Kajsa... Är det inte lite bråk för bråkandets skull?

Först tycker ni att hon inte ska ha mobiltelefon... Sen när ni tycker att hon ska ha mobil.. Då ska hon ha 2 st mobiler/abonnemang?..

Vad är problemet med att mamman och pappan delar på kostnaden rakt av? köp 100 kr kontant, varannan gång. Vem ungen ringer till eller varför verkar ju helt skruvat att bråka om. Speciellt som hon inte ens tycks använda telefonen speciellt mycket.

Som sagt vill ni ha bråk med exet?

M

Svar på tråden Hur gör ni med barnets mobiltelefon? Varannan vecka boende!