• millamys

akta graco duoflex xtp?

Finns det någon därute med en AKTA GRACO duoflex xtp bilbarnstol som kan hjälpa mig lite?:)

Den är kanske 2-3 år gammal, vi köpte den ny och har använt bakåtvänd såklart till vår son fram tills nu. Han är 4 år och 2 månader och väger över 15 kg så vi tyckte det var dags av olika skäl att vända honom framåt. Ni som har denna stol kanske håller med om att beskrivningen inte är helt enkel...?! Vi har svurit många ggr när vi flyttat om den i bilen:) men iaf, nu till det jag tycker är lite konstigt...

Stolen har vi bak och jag har följt instruktionen till punkt och pricka MEN det känns såååå konstigt att stolen är helt lös i bilen??? Den sitter ju bara med vanliga bilbältet när vår son sitter i den och då sitter den ju fast men ska det verkligen vara så eller missar jag något??? När han inte sitter i stolen så måste jag ju sätta fast stolen i bältet iaf annars har man ju en lös stol i baksätet och hur säkert är det om jag krockar eller bromsar kraftigt eller whatever...!

Ni med andra stolar, sitter dom fast? Med vår modell står specifikt att stolens bälten inte ska användas men min bästis som har en annan stol till sin fyraåring säger att i deras kan man välja.

Hjälp!!!

Tack:)

• Svar på tråden akta graco duoflex xtp?
  • Petris o Limpan

De flesta framåtvända stolar sitter bara med bilens bälte. Det jag tycker e otäckt med duoflexen är att det inte finns ngn bältesspännare som håller bältet på barnets axel. Bromsar jag åker bältet bort från "huvudkuddarna". I smbons bil har vi en Britax den kan man välja att sätta fast stolen med bilbältet och fästa barnet med stolen bälte eller fästa barn och stol med bilbältet.

• millamys

Tack! Det kanske mest är en vanesak el så. Skulle vilja ha honom bakåt ett tag till, det är ju det bästa men det blir ju för tajt med ben och även med stolens bälte som inte räcker till riktigt nu med vinterkläder och sånt. Det är väl bara att gilla läget:)

Svar på tråden akta graco duoflex xtp?