• JoanJett

Kan man sjukskriva sig och jobba någon annanstans?

Jag har en konstig fråga.
    Jag har precis talat med en väninna i telefon. Hon jobbar på ett handelsföretag sedan två månader tillbaka. Hon säger att hon vantrivs och vill helst av allt bli sparkad (hon kan inte säga upp sig pga a-kassa etc). Hon har nu tagit på sig att vara vikarie inom omsorgen och ska imorgon jobba på omsorgen, MEN hon ska egentligen även jobba på sitt vanliga arbete.

När jag nu talade med henne sa hon att hon skulle ajukskriva sig ifårn sitt vanliga jobb för att vicka på det andra.

KAN MAN GÖRA SÅ?
    Nu menar jag inte om det är etiskt korrekt, utan om det är praktiskt möjligt? Hon får ju betalt ifrån jobbet hon sjukskrev sig ifrån (hon var även sjuk i fredags och hade karens då) ???

Någon insatt??

• Svar på tråden Kan man sjukskriva sig och jobba någon annanstans?
  • barnfriföralltid

Nej, det kan man inte. Jag tycker du ska anmäla henne, både till hennes arbete och till FK.

• JoanJett

Till försäkringskassan? Varför då? Därifrån får hon väl inga pengar?

• Suri
    barnfriföralltid skrev 2009-01-04 21:35:29 följande:
    Nej, det kan man inte. Jag tycker du ska anmäla henne, både till hennes arbete och till FK.
    Ä, man kan väl inte anmäla en väninna? För en sådan sak? Det räcker väl med att bara säga att man tycker det är fel i så fall. Eller påpeka att hon kan bli påkommen...
  • Fru Humla

det är bedrägeri att få ut sjukpenning fårn ett ställe och samtidigt jobba nån annanstans.

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • MalinAnnaJosefine

Men om hon har fått ett nytt jobb kan hon ju säga upp sig från jobbet där hon inte trivs. För då har hon ju redan jobb iaf och behver inte bry sig om a.kassa osv.

• JoanJett

Men hon får ju pengar av jobbet väl? (är inte så insatt) Man får väl inte ifrån FK förrän efter 14 dagar eller nåt?

• Teskedsmamman

Försökringskassan är ändå inblandad iom att de tar över om man är sjuk längre... men de kanske inte ska blandas in i början iaf...

Men helt klart ska hennes arbetsgivare informeras.... Då får hon ta tjänstledigt om det är så, men att sjukskriva sig och få ersättning när man samtidigt jobbar någon annanstans är bedrägeri

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • JoanJett

Okej, jag vet, helt ärligt, inte om hon är medveten om detta. Hon lät som om det vore hur simpelt som helst.
    Men vad gäller angående fredagen som var då? Då var hon ju oxå sjukanmäld, men jobbade på det andra? Då hade hon visserligen karens och får ju inga pengar av det jobbet. Är det fortfarande bedrägeri då?

• barnfriföralltid

Suri skrev 2009-01-04 21:37:20 följande:

Ä, man kan väl inte anmäla en väninna? För en sådan sak? Det räcker väl med att bara säga att man tycker det är fel i så fall. Eller påpeka att hon kan bli påkommen...
    Jodå, det kan man. Bedrägeri är bedräger och olagligt.
  • Suri
    barnfriföralltid skrev 2009-01-04 21:42:44 följande:
    Suri skrev 2009-01-04 21:37:20 följande: Jodå, det kan man. Bedrägeri är bedräger och olagligt.
    Ja det vet jag väl. Men jag skulle ändå inte anmäla en av mina väninnor för en sådan sak.
Svar på tråden Kan man sjukskriva sig och jobba någon annanstans?