Mor till 5 skrev 2009-01-04 22:02:20 följande:
Hur går man till väga, rent praktiskt? Ringer man pastorsexpeditionen? Klädsel? Många frågor, få svar.... ; ) Tack på förhand!
Hmm... jag vet inte ens om svenska kyrkan är skyldig att medverka till en sådan ceremoni - fast det VILL säkert då det är kärlek och glädje med i bilden. Däremot kan en komminister givetvis v ä l j a att närvara och välsigna er ånyo. Har/hade ni bra kontakt med den präst som vigde er så skulle jag rpda er till att ta kontakt med denna.
Jag kan tycka att det är en oerhört fin gest ni vill göra för varandra men måste det ske i kyrkan? Hur länge har ni varit gifta?
Är det viktigt för er att kyrkan och präst närvarar eller skulle ni kanske kunna tänka er att 'sköta saken' på egen hand (jmf med namngivningsfester för barn)?
Klädsel? Ja, inte skulle jag råda er till att använda samma kläder ni hade när ni gifte er. Den ceremonin är unik i sig och kommer aldrig åter.
Jag vet ett par som förnyar sina löften varje år, på bröllopsdagen. Alltid med goda vänner som 'vittnen'. De håller båda ett kortare tal där de summerar året som gått, vad som gjort dem lyckliga och sedan berättar de om sina drömmar för det kommande året.
Lycka till btw!