• FlushochLegolina

Neva Masquerade - någon fler som har en sådan underbar katt?

Den 1/1 2009 blev Nevan godkänd som ras och jag undrar om det är någon fler än jag som är lycklig ägare till en Neva? Kanske inte så troligt då det verkar bara finnas 10-talet här i Sverige än men det kanske är någon där ute som har Sibirisk katt och tycker den är alldeles underbar? Neva Masquerade är en syskonras till Sibiriska katten.

• Svar på tråden Neva Masquerade - någon fler som har en sådan underbar katt?
  • Mariina

Har inte en sån katt men sökte på rasen på google, för jag hade aldrig hört det där namnet förut. Och gud så fina de var!

FlushochLegolina:
    Vart har du köpt din?
    Hur är dom i temperament och så?
    Eftersom det finns så få lär dom väl kosta rätt mycket va?

• FlushochLegolina

Ja visst är dom fina! Vår kommer från S*Alegias i Nälden. Temperamentet går inte beskriva det måste upplevas - det här är helt annorlunda än de bondkattor (intet ont om dessa) vi haft. Den här killen han är lugn, han leker och far omkring javisst men det är ju en kattunge, han vill gärna vara med och kolla vad vi gör, han finns under vaken tid där vi finns, han leker med våra whippetar, han var helt lugn (och nyfiken) under hela nyårshelgen när det small raketer och smällare. Han är helt underbar. Ja dom är dyra men kostar som en raskatt gör mest. Jag vet att Maria har en kille kvar - kika in på hennes hemsida.

www.aleigas.se/

• Shhiva

De var verkligen jätte fina katter.. fick lov att googla för jag har aldrig hört talas om de innan.. :)

Vad är det mer än sibirisk man blandat in för at få fram rasen??
    Några som jag hittade påminner väldigt mycket om Ragdolls närmligen, det är därför jag undrar. :)

Själv har jag 2 underbara bondkatter, den ena skulle jag inte byta mot alla pengar i världen, den andra är bara kattunge ännu, så henne har jag inte samma band med..
    Så har vi haft 2 Main Coonisar... :) också underbara katter.. :)

• FlushochLegolina

Så här står det:

Fakta om Neva Masquerade

Neva härstammar från området kring Sankt Petersburg i Ryssland vid floden Neva. När sibiriern importerades till detta område blandades den troligen upp med andra maskade raser såsom balines, siames och perser och resultatet blev en maskad katt med fluffig päls.

Sibiriern och Neva Masquerade är egentligen samma kattras bortsett från colourpoint-genen som gör nevan maskad. Med maskning menas att endast nos, ben och svans är färgade, resten av kroppen är vit eller lite krämfärgad.

Rasen är trevlig och social. En hanne väger mellan 6-10 kg, och en hona lite mindre, ungefär 5 kg. Rasen är robust och kraftfull med semilång till lång päls. Det tar ungefär 5 år innan en neva är fullvuxen.

Många pälsallergiker tolererar såväl nevan som sibiriern.

Källor: Ulrika Johansson, Wikipedia.se, traditionalcats.com

Jag kan också tillägga att min mamma som är astmatiker och allergiker varit hos oss i hela 6 timmar samma dag vintertid trots katt! När vi hade bondkattorna så fixade hon 3-4 timmar med mycket medicin - nu kunde hon vara här och ta medicin endast en gång och det var i förebyggande. Hon kunde t o m klappa Danilo innan hon åkte härifrån!

Svar på tråden Neva Masquerade - någon fler som har en sådan underbar katt?