• sommarstorm

4-åring med mardrömmar varje natt!!

Min fyraåriga dotter drömmer mardrömmar varje natt sen tre veckor tillbaka då hon opererade sig. Visst har hon drömt nån mardröm då och då innan också, men nu är det alltså varje natt, ibland fler än en gång som hon vaknar i panik och gråt över nåt hemskt hon drömt. Ibland kan hon förklara, men oftast inte. Kan det bli så efter operationen? Eller är hon kanske bara i nån känslig ålder? En drömmare? Min mamma berättade att hon drömde och gick i sömnen mycket upp till 20-årsåldern. Kanske bara ligger i släkten... Tänkte bara höra om nån har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden 4-åring med mardrömmar varje natt!!
  • Aprilgroda

När min dotter var 2 år hade hon mardrömmar i princip varje natt i nästan 3 månader i sträck. Jag var utom mig av oro och vände mig till slut till BVC för att be om råd. Det hänvisade till BUP. På min ort kan man få konsultation via telefon. Så prova och ringa dit.

• sommarstorm

Vad sa de på bup då?
    Tack för tipset. Jag väntar ut det ett tag till först...

• Aprilgroda

Hej! Jag var orolig för att hon hade det dåligt på dagis, kanske tom var utsatt för övergrepp eller så, ja du vet säkert hur mamma-oron kan fara iväg med en... På BUP var de tydliga med att ett barn som är traumatiserat av någon anledning visar tydliga tecken på det, tex degenererar i sin utveckling. Dvs vi borde se andra tecken än bara mardrömmar. Eftersom min dotter mådde hur bra som helst för övrigt så trodde de att det var någon "fas" och bad oss avakta någon månad för att se om det gick över, och det gjorde det ju. Nu är det ju stor skillnad med din 4-åring som du ju kan prata med på ett helt annat sätt så ta och ring BUP du, du kanske kan få hjälp med hur du kan prata med ditt barn om mardrömmarna och operationen?

• sommarstorm

Tack för ditt svar.
    Jag tror det bara är någon fas. Det har varit bättre nu när vi varit på semester faktiskt. Jag avvaktar så får vi se vad som händer. Hon verkar inte må dåligt på något annat sätt.

• mludvigs

Min 4-åring har varit så under en period och han har inte gått igenom en operation eller något sådant. I han fall tror jag det är en blandning av fas och att han ibland leker med lite äldre barn på dagis och de leker mer 'läskiga' saker som han sedan tänker massor på. Som till exempel en lek de kallar 'Barda'. Han har ju inte sett det på TV men de stora har väl det.
    Sen g´har han även haft MASSOR med tankar om döden som hållt honom vaken. Detta höll i sig i kanske 2 månader och är nu bättre men ibland har han svårt att somna för att han tänker på 'läskiga' saker.

• sommarstorm

Ja min dotter har också börjat tänka lite på döden och så. Och så märker jag att hon blivit mer mörkrädd också...

• solskina

När våra barn har kommit till den fasen att dom inte vill somna för att dom har mardrömmar varje natt så har vi satt upp drömfångare på väggen vid deras säng.

Man behöver inte tro på dom om man inte vill, men barnen har sovit lugnare efter att jag berättat att en drömfångare fångar alla mardrömmar. Om man sedan få en mardröm så är det bara för att man inte har vädrat den när den blev full.
    Den har gett trygghet i vilket fall som helst. Och dom är ju fina att se på drömfångarna.

• sommarstorm

Vilken bra idé. Var hittar man såna då?

• solskina

Vi har en butik i stan men hon har även webshop.
    regnbågsljus.se

Men du har nog någon i den stad du bor.
    I stockholm tror jag att jag såg någon i gamla stan.

• sommarstorm

Mardrömmarna har slutat men jag tänkte köpa drömfångare iaf

Svar på tråden 4-åring med mardrömmar varje natt!!