testa blodsockret själv hemma?
Någon som vet om man kan testa blodsockret själv hemma? Om det finns tester att köpa på apoteket eller något sådant? Och hur funkar dem i så fall?
Någon som vet om man kan testa blodsockret själv hemma? Om det finns tester att köpa på apoteket eller något sådant? Och hur funkar dem i så fall?
Nä, jag tror inte det finns blodsocker-analyserare att köpa på apoteket, men jag kanske har fel. Om du så gärna vill testa blodsockret, kan du inte bara gå till VC och be dom sticka dig i fingret?
nej, men jag kan göra dte åt dig om du bor i sthlm
varför vill du kolla det?
du kan köpa mätare men de kostar väl runt 500 kr, sen får du c.a 10 stickor med. annars behöver du recept av läkare för att få fler stickor eller vara diabetiker för att få gratis mätare.
Vill du ha blodsockermätare?
Om ni ringer 020-68 70 70 till LifeScans kundtjänst så kan ni få en blodsockermätare gratis.
Om du inte är diabetiker kan du säga att du äter lågkolhydrat och vill kunna kolla blodsockret.
Mätaren kostar ingenting. Stickorna får man själv betala om man inte får dem på recept.
"han i telefonen sa att stickorna finns att köpa på apoteket. Kostar ca 350 kr för 50 st."
Varför vill du ha en blodsockermätare & kolla blodsockret på dig själv?
Om du misstänker diabetes är det ju bättre att du går till VC & ber att de tar ett stick i fingret på dig, då får du ju svar...
Oj, tack så jättemycket för infon. Vill väl mest kolla för att lära mig min kropp lite bättre. De gånger jag har testat på vc och mvc har jag ofta haft rätt lågt, även då jag har ätit nyligen innan. Nu när jag har läst på lite om det tror jag att jag har lärt mig märka när det går ner och var väl mest nyfiken på och testa om jag har rätt.
Det finns inga tester man kan typ kissa på eller så? Utan man måste ha en sådan blodsockermätare? Iofs, är det gratis så kanske man kan kolla upp det iaf.
Jo, det finns så att du kan testa blodsockret via urinen åxå... Min dotter har just fått diabetes & vi kollar sockret via urinen varje morgon + med blodsockermätare... Prata med VC om det så kan dom säkert hjälpa dig med att få såna stickor utskrivna
okej!
Helena78 - Man måste få stickorna utskrivna alltså? Det finns inte att köpa receptfritt?
Okej tack, ska göra det.