• 7Marsh­mallow­s
    Äldre 5 Jan 00:19
    7756 visningar
    7 svar
    7
    7756

    Barn som går med fötterna inåt. Vad gör man åt det???

    Ja, som rubriken säger. Vad gör man med de barnen som går med fötterna inåt?

    I andra länder används speciella skor (högre och "stabilare" än vanliga skor)

    Här har jag frågat två gånger hos BVC och sistern sagt att i Sverige gör man inte ngt åt saken...

    Har ni tänkt på att det är många ungdomar och vuxna som går med fötterna och knäna inåt!?

    Hur återgärder man det? För det kan väl skapa problem med ryggen senare i livet, eller?

    Är orolig...

  • Svar på tråden Barn som går med fötterna inåt. Vad gör man åt det???
  • Äldre 5 Jan 00:21
    #1

    beror väl på hur mycket innåt dom går..

    jag går med fötterna innåt, inte så mkt.. men lite iaf.


  • Nyfike­n gul
    Äldre 5 Jan 00:23
    #2

    jag gjorde det som barn men nu i vuxen ålder har det rättat till sig.

    Jag blev hjälpt av att ha ordentliga skor på fötterna. När man inte kan "chippa" ner skorna går man automatiskt bättre med fötterna.
    Så inga sneakers, foppatofflor, textilskor, seglarskor, balettskor, sockeplast, mockasiner, luddiga ull-tofflor och så vidare - det är rena döden för fötterna.

    Ordentliga vinterkängor och stabila och fotriktiga gympaskor hjälpte mig. Och som tjej tvingade jag mig själv att bära högklackade skor som tonåring - då får man en annan hållning och rätar på fötter och knän automatiskt.


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Äldre 5 Jan 00:29
    #3

    Man använder sådana skor/kängor i Sverige också i vissa fall/diagnoser.
    Men frågan är hur pass mkt det handlar om. Om det är tillfälligt (kanske vanligt vid en viss ålder? Har inte så bra koll... emn vet att många barn är först hjulbenta som småbarn och sedan ofta kobenta kring 5-6årsåldern) samt hur mkt inåtvänt fötterna är ställda.

    Ta upp det igen med BVC och be en läkare titta på benen/fötterna. OM du inte litar på BVC-sköterskan, så be om ett andra utlåtande av ngn annan.

  • Viking och Loke
    Äldre 5 Jan 12:49
    #4

    Min minsta går oxå inåt med fötterna....
    riktigt mycke med ena foten och va värre när han blev trött snubbla gör mycke på sig själv
    har tagit upp hur många gånger som hellst med BVC men dom säger bara att de växer bort.
    HAn blir 5 nu i februari har väl blivit något bättre snubblar inte jämnt men går innot än och mer med ena foten...

  • Äldre 5 Jan 17:00
    #5

    Min syster snubblade på sina egna fötter då hon var liten. Fick gå hos sjukgymnast ett tag runt 5-årsålder och fick övningar som mamma skulle gör med henne hemma. Detta blev mycket bättre efter det bättre även om hon idag (som 20-åring) fortfarande går lite innåt med fötterna. Kan inte komma ihåg att hon fick några särskilda skor eller innlägg.
    Hon har dessutom problem med sned rygg, men jag tror inte det beror på att hon gick fel då hon var liten. Fast man vet ju aldrig.

  • Fri 1 Nov 2019 08:00
    #6

    Anledningen till att man går inåt eller utåt med fötterna är att stortån inte böjer sig när den belastas. Då gör den ont och man undviker att gå över den som man ska. Tillståndet kallas Funktionell Hallux Limitus (FHL).
    När man böjer tån i avslappnat tillstånd fungerar den som vanligt men när det blir tryck under leden låser den sig. Därför vrider man benet inåt eller utåt för att undvika att belasta den. Detta tillstånd är lätta att lösa med en behandlingsmetod som heter Pronatos. Behandlingen är helt smärtfri och snabb att utföra. Efter behandlingen får man instruera barnet hur man ska börja gå rätt igen, eftersom det felaktiga gångmönstret är invant. Mer information om behandlingen finns på pronatos.com

     

  • Fri 1 Nov 2019 08:33
    #7

    en väns dotter operarade sina fötter när hon var 15 för att fixa till dom, hon gick med fötterna inåt och hade svårt att gå och motionera, så hon var kraftigt överviktig. Nu är hon 18, slankt och kan gå helt normalt.

Svar på tråden Barn som går med fötterna inåt. Vad gör man åt det???