• Aktieproffset

Bostadsområden Malmö

Är det några som kan ge mig lite referenser gällande att bo/arbeta i Malmö och vilka områden som är trevliga? Sedan hur det är att bo i Malmö överlag? Inbillat mig att det är trevligare än i ex Göteborg. Jag och min sambo funderar på att flytta ner till Malmö från Stockholm eftersom jag blivit förfrågad i jobbet.

Tacksam för råd och tips.

MVH

Dan

• Svar på tråden Bostadsområden Malmö
  • Matanza

Man kan väl säga att ju närmare vattnet desto bättre. Men det beror ju sig på i vad för område man vill bo i. Tex Möllevången är mer mångkulturellt. Medans västra hamnen, dockan, frihem är mer fina i kanten.

Jag kan inte säga om det är trevligare än Göteborg men jag har bott i sthlm i många år och gillar inte sthlm. Malmö älskar jag!

Ni får väl åka ner en weekend eller nåt och känna er för!!

Det finns också många bra och populära ytterområden.

• Nisseblubb

Jag har fått lära mig att större delen av Malmö är omöjligt att bo i pga mängden drägg. Ett par områden som jag fått rekommenderade är:
    - Gamla Limhamn
    - Västra Hamnen
    - Rönneholm
    - Dammfri
    - Lugnet
    - Bunkeflostrand
    - Slottsstaden

För att nämna några

• Lincon

Jag trivs bra här innanför kanalen mitt i centrum. Nära till allt och nära hem när man varit ute.

Jag skulle själv inte vilja bo ute vid dockan eller hamnen. På vintern är det så tomt och öde, kallt och blåser som attan! På sommaren är där fullt av turister som gapar och skriker hela dagar och nätter..

Föresten, har ni tänkt er hus eller lägenhet?

• Nisseblubb

Det man ska akta sig för är att det finns många Rosengårds-kloner fulla av drägg som man itne vill bo i. Tyvärr är de "andra" områdena tyvärr väldigt dyra

• Aktieproffset

Lägenhet var tanken och då hyreslägenhet, hus är för dyrt just nu. Jag vill bo långt borta från drägg och annat äckligt, gap och skrik. Gamla Limhamn låter bra. . Ska åka ner på en weekend och känna mig/oss för. Varit i det omtalade Rosengård en gång och jag kan säga att jag aldrig sett något värre. Sveriges sämsta och värsta område utan tvekan.

• Aktieproffset

Lägenhet var tanken och då hyreslägenhet, hus är för dyrt just nu. Jag vill bo långt borta från drägg och annat äckligt, gap och skrik. Gamla Limhamn låter bra. . Ska åka ner på en weekend och känna mig/oss för. Varit i det omtalade Rosengård en gång och jag kan säga att jag aldrig sett något värre. Sveriges sämsta och värsta område utan tvekan.

• Nisseblubb

Aktieproffset skrev 2009-01-05 10:08:41 följande:

Då får du räkna med att stå i kö LÄNGE om du vill ha en hyresrätt i Gamla Limhamn :)
  • Emsebamse

Limhamn är jättefint men dyrt! Sen ligger det en bit ifrån stan med. Jag hade satsat på områdena nära havet, typ Rönneholm, Dammfri, Mellanheden,Ribersborg eller Slottsstaden. Västra Hamnen och Dockan är dyrt och det ligger faktiskt också en bit från stan. Vi bodde på Köpenhamnsvägen på Mellanheden i tre år och trivdes sjukt bra. 15 minuters promenad från stan och 10 minuter från havet.
    Hästhagen och Fågelbacken är också bra områden.

• hundpuss

Kan tipsa om att ställa er i kö hos Stena Fastigheter , de har lägenheter på bra centrala lägen till bra hyror :)

• FruSascha

Jag har bott både i Göteborg och Malmö och Stockholm. Bor nu i Malmö.

Jag måste ju säga att Göteborg är outstanding, klassar ut de båda andra städerna med råge. Men det är bara min åsikt. Göteborgarna är trevliga och det är mysigare lugnare områden att bo i. Där finns packet och stöket i förorterna.

I Malmö däremot finns stöket överallt. Limhamn är bråkigt har blivit det nu fast det var lugnare innan, Rosengård ska vi ju inte ens tala om, här vid Möllevången där vi bor är det bara för stökigt dygnet runt. Du kan egentligen inte hitta så många lugna områden i Malmö där man slipper bråk.

De ställena jag kan rekomendera är väl Gamla Väster, och Fridhem och Slottstaden. Gamla Limhamn också är rätt mysigt.

Att hitta bostad är rätt enkelt här. Både jag med min familj och min kompis som också flyttade hit vi fick båda varsitt förstahandskontrakt inom loppet av 2 veckor, hon i Slottstaden och jag vid Triangeln då som sagt.

Skippa MKB och vänd dig till privata värdar är mitt råd. MKB tar 1000 år men privata värdar kan ha en lägenhet åt dig i morgon om du har timing.

• Emsebamse

FruSascha skrev 2009-01-06 19:15:01 följande:

Jag har bott både i Göteborg och Malmö och Stockholm. Bor nu i Malmö.Jag måste ju säga att Göteborg är outstanding, klassar ut de båda andra städerna med råge. Men det är bara min åsikt. Göteborgarna är trevliga och det är mysigare lugnare områden att bo i. Där finns packet och stöket i förorterna.I Malmö däremot finns stöket överallt. Limhamn är bråkigt har blivit det nu fast det var lugnare innan, Rosengård ska vi ju inte ens tala om, här vid Möllevången där vi bor är det bara för stökigt dygnet runt. Du kan egentligen inte hitta så många lugna områden i Malmö där man slipper bråk.De ställena jag kan rekomendera är väl Gamla Väster, och Fridhem och Slottstaden. Gamla Limhamn också är rätt mysigt.Att hitta bostad är rätt enkelt här. Både jag med min familj och min kompis som också flyttade hit vi fick båda varsitt förstahandskontrakt inom loppet av 2 veckor, hon i Slottstaden och jag vid Triangeln då som sagt.Skippa MKB och vänd dig till privata värdar är mitt råd. MKB tar 1000 år men privata värdar kan ha en lägenhet åt dig i morgon om du har timing.
    Kan inte alls hålla med dig. Det finns visst trevliga områden i Malmö som inte är stökiga. Möllevången och Rosengård har väl alltid varit stökigt.
    Jag vill påstå att Slottsstaden, Ribersborg, Hästhagen, Fågelbacken, Mellanheden, Rönneholm och Dammfri är bra och lugna områden.
  • homi

Hej !
    är det ngn som vet jägersrovägen i malmö är bra område eller? Tack för hjälpen

Svar på tråden Bostadsområden Malmö