• Anonym (knölar)

Bröstcancer-mammografi-biopsi

Har upptäckt knölar i bröstet som har blivit fler... Ska in på mammografi i dag och det känns jätte jobbigt.
    De är tal om biopsi.. kan nån berätta hur de går till? sker de på sjukhuset eller en vc?

Hur länge behöver jag vänta på svar från mammografin samt biopsin

• Svar på tråden Bröstcancer-mammografi-biopsi
  • Anonym (knölar)

puffar lite

• susrit

Hej!
    Mammografibeskedet brukar man få stanna och vänta på. Det tar den tid som det tar att framkalla bilderna och att två läkare också ska bedöma dessa. Jag fick vänta ca 40 minuter. Biopsin består i att man med en nål suger upp vävnad(celler) från knölen. Detta tittar man sedan på i mikroskop för att bedöma vad det handlar om. Besked av detta kan man få redan samma dag men antar att det varierar mellan olika sjukhus. Vill önska dej lycka till. Kan vara skönt att ha någon med sig.

• Anonym (knölar)

Så jag får besked idag om va mammografin visade?
    bipopsin samma dag som den gjordes?
    Görs den på VC?

• susrit

Ja, mammografin ska man få besked på samma dag. Vet inte riktigt hur det är där du bor men på de flesta sjukhus har man en speciell bröstmottagning/mammoenhet där man både gör mammografi och biopsin.

• Anonym (knölar)

tack... sänd mig en tanke nu åker jag

• knäppisen

hoppas det gick bra. Jag fick vänta 9 dagar på besked efter mammografi o biopsi så långt ifrån alla får svar samma dag.

• mamma me tre

hoppas det går bra för dig! kram

• Anonym (drabbad)

Jag fick oxå vänta på mitt besked. Gjorde mammografi, ultraljud o biopsi med både tunn o grov nål samma dag.. Håller tummarna för dig!! Kram

• Anonym

Det kan variera mycket hur lång tid det tar innan du får svar på biopsi, uppåt 3 veckor kan det tyvärr blir på många håll i Sverige. Biopsin görs på sjukhuset.

Jag tycker det låter bra att du har många knölar, då brukar det vara godartat!

• jessiik

om det visar att det kan förekomma cancer på mamografin, är risken stor att det är det... har för mig att jag sett nått sånt på tvn att man kan se omdet är cancer.. och man ta biopsi för att bekräfta det ....
    Min mamma har fått ett sånt brev...

Svar på tråden Bröstcancer-mammografi-biopsi