Havregrynsgröt - bra bantningsmat?
Är havregrynsgröt bra bantningsmat?
Är havregrynsgröt bra bantningsmat?
Svar Ja såvida du inte dränker det i "något sött"
Havregrynsgröt är bra frukostmat. Om du med bantningsmat menar få kalorier så beror ju det på vad du äter till gröten.
DEt är säkert bra rent näringsmässigt, men för mig funkar det inte alls! Jag blir hungrig efter bara någon timme och måste äta.
Hmm, jag äter fiberhavregrynsgröt med bär varje morgon! Har hört att lite kolhydrater på morgonen får hjärnan att vakna till och kroppen får en kick till att starta upp förbränningen..
Har gått ner ca 25kg nu.. snart i mål..
Har börjat en "bantningskur" då jag äter 1 mål normalt lagad mat om dagen och de övriga målen äter jag havregrynsgröt med lättmjölk och 1 tesked sylt istället. Är det vettigt?
Risken är kanske att du tröttnar ganska snabbt på att äta så mycket havregrynsgröt.
Nja.. försök dig på en mer varierad kost så att du får i dig alla mineraler och proteiner mm..
Goda sallader, böner, linser, frukt, fisk, kyckling mm..
Jag försöker att undvika bröd och sötsaker, dock behöver kroppen en viss mängd kolhydrater för att må bra!!
Jag tycker att det går bra för jag tycker att gröt är gott. Men fungerar det rent näringsmässigt? Äter som sagt 1 mål normalt då jag även äter en brödbit...
Colin och Zander skrev 2009-01-05 11:07:45 följande:
du kanske skulle ta och komplettera det med grönsker och frukt. vad jag har hört så borde man äta 1½kg av båda varje dag (egentligen). för att kroppen skall få i sig rikligt med antioxidanter o vitaminer. Jag äter själv i nte riktigt så mycket kanske bara ett kilo men skall trappa upp på det själv =)
Jag tycker gröt är super! Brukar skifta mellan havre och råggrynsgröt. Till det brukar jag köpa lågkalorisylt (25 kcal/100g) och ja, jag vet vad de innehåller
Man kan leva på gröt, men visst blir det lite tradigt efter några måltider Men äter du havregröt 4-5ggr per dag i en vecka så lovar jag att du gått ner i vikt!