• Neija

    Gravid efter p-plåster..hur lång tid?

    Hej jag undrar mest ni som har haft p-plåster som preventinmedel och sedan slutat för att få barn..hur lång tid har det tagit för er att bli gravida?

  • Svar på tråden Gravid efter p-plåster..hur lång tid?
  • jessicacarlsson

    Jag tog av mig mina plåster på nyår, blev gravid direkt men tyvärr slutade i missfall, men de gick ju att bli gravid i alla fall, jag hade evra depotplåster. Frågade samma sak när jag tog av mig dom, och då fick jag svar av en tjej här inne att de bara tog 2 månader för henne. Ska nog inte vara några problem =)
    hoppas jag har hjälp er lite he hi hi

  • Moja Lepa

    Neija skrev 2009-01-05 13:28:50 följande:


    Hej jag undrar mest ni som har haft p-plåster som preventinmedel och sedan slutat för att få barn..hur lång tid har det tagit för er att bli gravida?
    Jag undrar med. Tog av mitt plåster i slutet av januari och har haft en massa biverkningar som illamående,uppsvullen mage, stickningar i äggstockarna, ingen matlust, törst. Har trott att jag varit gravid men testerna visar neg fast mensen inte kommit än.

    Hur lång tid kan det ta att gå tillbaka till "normal" igen??
  • Nallebjörnis

    jag tog av mitt 13 juli 2008 fick mf 25/11 precis i början av en grav... inge pluss ännu.... är nu inne på försök 7... *suck*

  • Moja Lepa
    Svar på #4
    Jag pratade med min barnmorska idag som skrev ut p-plåsterna till mig eftersom det nu gått över 7dagar sen BIM. Hon menade på att det kan ta lång tid för kroppen att ställa om sig till normal igen och att ägglossningen inte fungerar som den ska i början. Hur långgtid ska det ta innan man oroar sig? är det något man kan göra för att "hjälpa" till??
  • Nallebjörnis

    nehe oki... konstigt...
    ja vet inte.. sa hon inget om det?
    ja vet inte... men visa äter ju RR för att cykeln ska bli mer regenbunden.. men har du ÄL då?

  • Moja Lepa
    Svar på #6
    Det är det jag inte vet eftersom jag inte fått min mens sen "pillermensen" eller "plåstermensen". Läste i en annan tråd på FL att det är många som upplever samma problem och att det kan ta upp till ett år för kroppen att bli "normal" igen. Reagerar liksom dom och blir arg för att man aldrig tidigare fått någon information om detta. Nu efter nästan 8års knapprande på p-piller och p-plåster ska man vänta för att se om kroppen hittar tillbaka till sin rytm igen. Hur kan det va så att man inte informeras omkring detta? Man blir lite mörkrädd och undrar om kroppen kanske tagit mer skada av alla de år på preventinmedel?
  • chibaby

    Om någon av er har kvar själva förpackningen så kanske det står något om saken i det pappersblad som alltid finns med?

  • Nallebjörnis


    Moja Lepa skrev 2009-03-05 19:14:33 följande:
    Det är det jag inte vet eftersom jag inte fått min mens sen "pillermensen" eller "plåstermensen". Läste i en annan tråd på FL att det är många som upplever samma problem och att det kan ta upp till ett år för kroppen att bli "normal" igen. Reagerar liksom dom och blir arg för att man aldrig tidigare fått någon information om detta. Nu efter nästan 8års knapprande på p-piller och p-plåster ska man vänta för att se om kroppen hittar tillbaka till sin rytm igen. Hur kan det va så att man inte informeras omkring detta? Man blir lite mörkrädd och undrar om kroppen kanske tagit mer skada av alla de år på preventinmedel?
    ja precis.. konstigt att ingen kan svara på det... konstigt... hoppas det löser sig för dig!!
    chibaby skrev 2009-03-05 19:18:14 följande:
    Om någon av er har kvar själva förpackningen så kanske det står något om saken i det pappersblad som alltid finns med?
    Bra tips ska genast kolla om ja har det.. tack...
  • Nallebjörnis

    Hitta detta!!


    snälla tack för svar

     


    jag e 25 år jag undra hur lång tid det tar för att blir gravid efter man ha slutar med?evra plåster jag vill så gärna blir med barn


     


    tack för svar 2008-04-26 15:42 Anmäl inlägg


    plåster

    Hej Har ingen erfarenhet av detta själv men hittade detta på fass.se under evra plåster.


    Det kan dröja något innan du blir gravid efter att ha slutat använda EVRA, särskilt om du hade oregelbundna menstruationscykler innan du började med EVRA. De mensblödningar du får under den ”plåsterfria” veckan är inte några riktiga menstruationer. Det är viktigt att du får en riktig menstruation innan du blir gravid så att läkaren kan beräkna när ditt barn kommer att födas. Om du slutar använda EVRA för att du vill försöka bli gravid, bör du därför använda en annan preventivmetod tills du fått en riktig menstruation.


    Ha det bra


  • eåf

    för mig tog det 4 månader. Men vi försökte inte.. han "kom" aldrig i mig för vi planerade ju inte barn.. men sen kom han i mig en gång och vips blev det en liten Alva!

  • Natt91

    Jag har haft p-piller i 6 år och nu senaste 5 åren p-plåster. Jag slutade med plåster 8 juni, men nu när jag skulle ha ägglossning fick jag molvärk en dag och ÄL flyttningar, hoppas det kom igång nu med detsamma. I min familj har vi visserligen lätt för att bli gravida och jag missade sätta på nytt plåster och blev gravid på en gång (behöll det inte), hoppas det blir så även denna gång.

  • Tarra

    Jag använde evra p-plåster i ca 1.5 år. Tog bort den i jan och blev gravid direkt. Är i min andra månaden. Jag hoppas inte att det slutar med missfall.

Svar på tråden Gravid efter p-plåster..hur lång tid?