• Anonym (duger inte)

Vän som bara ringer när hon vill ha hjälp med något - överreagerar jag?

Jag har en "vän" som jag inte riktigt kan förstå mig på ibland. Hon säger själv att jag är en kär och nära vän, som hon anförtror sig väldigt mycket åt - när det gäller känsliga saker.

Men denna "vän" ringer bara när hon vill ha hjälp med något, på hennes villkor. Ringer jag henne så svarar hon oftast inte alls. Nu senast ville hon ha barnvakt, och visst hade jag kunnat ställa upp - men jag kände att det bara var på hennes villkor igen, hon ringde för att hon ville få hjälp.. inget annat. Hade vi haft en bättre kontakt (på bådas villkor) hade jag självklart ställt upp!

Överreagerar jag?
    Hon har många "vänner", en stor umgängeskrets. Själv är jag mer så att jag har färre nära vänner, hellre än många ytliga bekanta.. Men alla är vi ju olika.

Det kan gå månader innan vi hörs ibland, och varje gång ursäktar hon sig och sedan tror hon att allt är som vanligt. Jag försöker ringa några gånger, men ger upp då jag inte får något gensvar tillbaka. Vänskap ska väl inte bara åt ett håll, eller är min bild av vänskap helt skev?

Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget egentligen, men jag har många gånger känt att jag inte skulle sakna denna "väninna" om vänskapen rann ut i sanden, eftersom jag endast duger efter hennes premisser..

Har någon mer än jag varit i liknande sits med någon vän/bekant?

Jag känner inte att jag kan ta upp det med henne heller, det skulle bli feltolkat misstänker jag..

• Svar på tråden Vän som bara ringer när hon vill ha hjälp med något - överreagerar jag?
  • Tette86021

Jag tycker inte du överreagera... klart att det ska vara ömsesidigt! Jag hade blivit galen... hade en sån "vän" för några år sen.. orkade inte med henne längre, och när hon märkte att jag inte hjälpte henne lika mycket längre med det hon ville så rann våran vänskap ut i sanden och nu har vi ingen kontakt alls, så så nära var vi...

Förstår din frustration.... Men försök prata med henne, men det hade också kännts dumt om hon efter det börjar höra av sig mer och vill hitta på saker, då skulle det kännas påtvingat=/

har inget bra tips egentligen hehe

• antispantis

Kan säga att hon är inte en VÄN till dig, för vänner gör inte så. Jag har brytit alla sådana kontakter med mina såkallade vänner, Jag har med bara några ytterst få och är jätte nöjd med det.

• Teskedsmamman

I vår vänkrets hade vi en tjej som BARA hörde av sig när hon behövde hjälp, med datorn, med skjuts, byta lampa, möblera om osv...

Till slut slutade en kompis svara, och tjejen förstod inte alls, fast kompisen - i allas närvaro - förklarade att hon var trött på att bara duga när tjejen behövde hjälp.

Ett tag slutade även kompis 2 att svara och höra av sig, även han förklarade att om hon inte kunde ringa för att fråga hur det var UTAN att nästa mening blev "skulle du kunna hjälpa mig?" så behövde hon inte ringa alls....

Numera hör inte jag heller av mig....

Nej, det är inte att överreagera, det är att markera att gränsen är nådd.

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Anonym (duger inte)

Tack för era svar.

Jag vet inte hur hon beter sig mot sina andra vänner, om det är så att hon ringer dem "vid behov" också - eller om det bara är mig hon gör så mot. Men det är struntsamma. Hennes val, hennes förlust - lite så känner jag.. trist nog.

Skönt att jag inte verkar helt ego med mina funderingar.. 

• Dito

Vän är ju en definitionsfråga men när jag läste din beskrivning kände jag igen mej i dej. Jag har träffat på ett par s.k. "vänner" som är jättegoa när man kan tillfredsställa deras behov, men omvänd ordning gäller inte sorgligt nog. När jag konstaterat att det är så väljer jag att inte engagera mej djupare i den vänskapen utan tar den för vad den är. Vi kan ha kul och umgås, men jag vet att den personen inte är att räkna med om det "kniper".

• Anonym (blä)

Kunde ha varit jag som skrivit ditt inlägg! Det tog ett bra tag innan jag insåg hur egoistisk och självupptagen hon är eftersom hon har ett väldigt ödmjukt sätt som man luras av. Droppen var när hon efter att vi inte träffats på evigheter (pga tidsbrist osv enligt henne) plötsligt var i min stad (vi bor i grannstäder) hela tiden (utan att träffa mig) för att hon träffat en kille här! Då hade hon plötsligt tid! När hon sedan ringde och äntligen ville träffas och gå ut förklarade hon att det var för att killen skulle jobba på den krogen men hon ville inte sitta där själv! Inte så smidig..

Nästa gång hon ringde frågade hon när vi skulle träffas. Äntligen ringer hon för att hon vill träffa mig tänkte jag och i nästa mening undrade hon om jag kunde låna pengar direkt det var kris. Vi har fortfarande inte träffats..Sist hon ringde tänkte jag jaha vad vill hon nu då? Jo hon behövde låna pengar igen. Jag sa att jag inte kunde (har fortfarande inte fått tillbaka det hon lånat tidigare) och sen dess har jag inte hört något. Grejen är den att vi har varit "vänner" i över 20 år. Trodde aldrig hon skulle bete sig som ett sånt piiiip as! Vissa verkar gå bakåt i utvecklingen...

• Anonym (jag med)

Åh vad jag känner igen mig.
    Har också en kompis som har en vana att bara höra av sig när hon behöver hjälp dvs att hon vill att jag ska köra henne nånstans. Så snabbt det kommer ett sms från henne och det står; hej hoppas allt är bra vad har du för dig imorgon? så vet jag vad hon ska fråga. Aldrig frågar hon om jag vill komma och fika eller nåt utan bara fråga om skjuts.

En gång ringde hon och sa att hon var sjuk och behövde komma till apoteket, grejen är ju att apoteket ligger väldigt mycket närmre henne än mig + att jag är gravid och ville ju inte bli smittad av henne. Jag sa nej och hon var inte nöjd, hon hade ju tänkt att åka till ett annat apotek brevid ica maxi och storhandla samtidigt, men jag stod på mig och sa att det finns inte ens chans att jag kör henne när hon är sjuk.

Häromdagen kom ett nytt sms, hej mamma har åkt ambulans till sjukhuset inatt igen, har du lust att hjälpa mig att handla? Vad har det ena att göra med det andra. Jag kan förstå att det är jobbig för ekonomin när hon bor brevid den dyraste butiken i stan och man är ensamstående och det finns ingen annan butik där men det är jobbigt att vi aldrig gör nåt annat än och handlar.

• Anonym (Någon som bryr sig)

Vet du! Det som du beskriver är ingen vän. En vän borde kunna träffa dig utan några krav eller måsten. En vän borde kunna träffa dig utan att begära massa saker och tjänster från dig. Det låter som denna vännen bara utnyttjar dig. Ta avstånd från denna vännen. Om din så kallade vän vill vara i ditt liv, så måste denna skärpa till sig. Du ska inte behöva säga något om detta. Ta avstånd från denna så kallade vän. Du är mer värd än så att hela tiden bli utnyttjad av din vän.

Jag har själv insett att jag har en sådan här "vän". Han bara ringer/SMS/Messenger när han vill något. Aldrig för att bara ses. Sist så var det pengar, rätt så mycket också. Han till och med började med detta. Jag fick ett textmeddelanden. Sedan så var det att denna vän helt plötsligen ville ha skjuts, troligtvis till någon fest. Efter det här så funderade jag en hel del, och jag sökte på google, och fann då denna tråd. Tror det mycket riktigt är så att jag blir utnyttjad. Har insett att jag är för snäll. Det är bra att lära sig att stå på sig, för att undvika att bli utnyttjad. Har tipsat om två böcker nedan som jag tror kommer att kunna hjälpa dig på vägen.

Men ett förslag från min sida är att "dumpa" den här vännen. Nästa gång denna hör av sig, så ställ några mot frågor. Om vännen nästan direkt ber om en tjänst. Försök att avleda från detta och ställ mer direkta frågor till vännen. Exempelvis: Det var länge sedan, hur har du haft det?....det finns nog fler bra frågor, för att testa vännens avsikter. Men det är viktigt att man inte känner sig utnyttjad.

Det är inget fel att göra saker för varandra, för att man tycker om varandra, men om allt handlar om att man i grund och botten hela tiden måste göra saker för vännen, då bryr sig nog vännen inte om dig personligen, utan du blir istället hårt utnyttjad. Det vill man inte.

Som sagt: Dumpa denna vän. Du är mer värd än så. Du är värdefull!

Läs boken: Stå på dig annars gör någon annan det, skriven av: Stefan Ekberg (ISBN: 978-91-86907-09-9). En bra bok så man undviker att bli utnyttjad.

Även denna bok:

Omgiven av psykopater - så undviker du att bli utnyttjad av andra, skriven av: Thomas Erikson (ISBN: 978-91-7503-951-0).

/ Ha det så bra

• Anonym (Någon som bryr sig)

Såg datumet nu. Gammal tråd. Men jag tror dock att mitt tidigare inlägg kan vara användbart för någon annan som befinner sig i samma situation.

• Anonym (A)
    Anonym (Någon som bryr sig) skrev 2019-08-08 10:58:29 följande:
    Vet du! Det som du beskriver är ingen vän. En vän borde kunna träffa dig utan några krav eller måsten. En vän borde kunna träffa dig utan att begära massa saker och tjänster från dig. Det låter som denna vännen bara utnyttjar dig. Ta avstånd från denna vännen. Om din så kallade vän vill vara i ditt liv, så måste denna skärpa till sig. Du ska inte behöva säga något om detta. Ta avstånd från denna så kallade vän. Du är mer värd än så att hela tiden bli utnyttjad av din vän.

Jag har själv insett att jag har en sådan här "vän". Han bara ringer/SMS/Messenger när han vill något. Aldrig för att bara ses. Sist så var det pengar, rätt så mycket också. Han till och med började med detta. Jag fick ett textmeddelanden. Sedan så var det att denna vän helt plötsligen ville ha skjuts, troligtvis till någon fest. Efter det här så funderade jag en hel del, och jag sökte på google, och fann då denna tråd. Tror det mycket riktigt är så att jag blir utnyttjad. Har insett att jag är för snäll. Det är bra att lära sig att stå på sig, för att undvika att bli utnyttjad. Har tipsat om två böcker nedan som jag tror kommer att kunna hjälpa dig på vägen.

Men ett förslag från min sida är att "dumpa" den här vännen. Nästa gång denna hör av sig, så ställ några mot frågor. Om vännen nästan direkt ber om en tjänst. Försök att avleda från detta och ställ mer direkta frågor till vännen. Exempelvis: Det var länge sedan, hur har du haft det?....det finns nog fler bra frågor, för att testa vännens avsikter. Men det är viktigt att man inte känner sig utnyttjad.

Det är inget fel att göra saker för varandra, för att man tycker om varandra, men om allt handlar om att man i grund och botten hela tiden måste göra saker för vännen, då bryr sig nog vännen inte om dig personligen, utan du blir istället hårt utnyttjad. Det vill man inte.

Som sagt: Dumpa denna vän. Du är mer värd än så. Du är värdefull!

Läs boken: Stå på dig annars gör någon annan det, skriven av: Stefan Ekberg (ISBN: 978-91-86907-09-9). En bra bok så man undviker att bli utnyttjad.

Även denna bok:
    Omgiven av psykopater - så undviker du att bli utnyttjad av andra, skriven av: Thomas Erikson (ISBN: 978-91-7503-951-0).

/ Ha det så bra
    +1
Svar på tråden Vän som bara ringer när hon vill ha hjälp med något - överreagerar jag?