Vän som bara ringer när hon vill ha hjälp med något - överreagerar jag?
Jag har en "vän" som jag inte riktigt kan förstå mig på ibland. Hon säger själv att jag är en kär och nära vän, som hon anförtror sig väldigt mycket åt - när det gäller känsliga saker.
Men denna "vän" ringer bara när hon vill ha hjälp med något, på hennes villkor. Ringer jag henne så svarar hon oftast inte alls. Nu senast ville hon ha barnvakt, och visst hade jag kunnat ställa upp - men jag kände att det bara var på hennes villkor igen, hon ringde för att hon ville få hjälp.. inget annat. Hade vi haft en bättre kontakt (på bådas villkor) hade jag självklart ställt upp!
Överreagerar jag?
Hon har många "vänner", en stor umgängeskrets. Själv är jag mer så att jag har färre nära vänner, hellre än många ytliga bekanta.. Men alla är vi ju olika.
Det kan gå månader innan vi hörs ibland, och varje gång ursäktar hon sig och sedan tror hon att allt är som vanligt. Jag försöker ringa några gånger, men ger upp då jag inte får något gensvar tillbaka. Vänskap ska väl inte bara åt ett håll, eller är min bild av vänskap helt skev?
Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget egentligen, men jag har många gånger känt att jag inte skulle sakna denna "väninna" om vänskapen rann ut i sanden, eftersom jag endast duger efter hennes premisser..
Har någon mer än jag varit i liknande sits med någon vän/bekant?
Jag känner inte att jag kan ta upp det med henne heller, det skulle bli feltolkat misstänker jag..