• Pigelinen

Vart kan jag hitta mönster på DREGGLISAR?

Min dotter är på G med tänder och dregglar som bara den men jag är trött på de vanliga haklapparna och skulle vilja prova att sy egna dregglisar men hittar inget mönster, någon som vet vart det finns mönster eller som har annat tips till mig?

• Svar på tråden Vart kan jag hitta mönster på DREGGLISAR?
  • Fru Humla

jag brukar rita dte mesta själv, det är inte så svårt.
    om du har en dregglis som är bra är det bara att rita av den och lägga till 1-2 cm sömnsmån beroende på vad du vill ha.
    annars skulle jag ta en vanlig hakklapp å rita av halsringningen å sen rita resten själv...
    hoppas du får till det

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Pigelinen

jag har ingen dregglis menajg ahr ju ett helt gäng haklappar, kanske ska prova som du sa att rita av halsringningen. Har du sytt dregglisar? Vad är att föredra, knapp eller att knyta? Eller kanske kardborre?

• FH Mamma

vad är en dregglis? har du någon bild?

• Fru Humla
    FH Mamma skrev 2009-01-05 17:56:14 följande:
    vad är en dregglis? har du någon bild?
    har inte sytt just såna men jag skulle nog försöka med en liten snutt kardborre eller möjligen knappar som man slår dit men det beror ju på hur tjockt det blir.
    försök rita dte kan ju inte vara så svårt, en halvmåne bara å så halsen efter en hacklapp.
    klipp ut den dubbel sy ihop överallt utom en liten bit på ena sidan. vänd och sy en stick-kant runt hela då syr du ju igen lilla öppningen på samma gång åsså på med knapp/kardborre.
    kan du väl göra i frotté el stretch-tyg el?
    kanske ska massproducera lite såna å lägga ut å sälja*hahaha* vilken idé*S*
  • Pigelinen
    Fru Humla skrev 2009-01-05 20:02:55 följande:
    har inte sytt just såna men jag skulle nog försöka med en liten snutt kardborre eller möjligen knappar som man slår dit men det beror ju på hur tjockt det blir.försök rita dte kan ju inte vara så svårt, en halvmåne bara å så halsen efter en hacklapp.klipp ut den dubbel sy ihop överallt utom en liten bit på ena sidan. vänd och sy en stick-kant runt hela då syr du ju igen lilla öppningen på samma gång åsså på med knapp/kardborre.kan du väl göra i frotté el stretch-tyg el?kanske ska massproducera lite såna å lägga ut å sälja*hahaha* vilken idé*S*
    då beställer jag ett gäng direkt
  • Fru Humla

ja men just ja såna finns det ju med...
    är det trekant el "måne" du vill ha?

• Fru Humla
    Pigelinen skrev 2009-01-06 09:50:15 följande:
    hihi trekanten är det nog jag är ute efter.. undrar om biblioteket sparar gamla nr av allt om handarbeten nr 3 2007???
    kanske....annars kanske du kan googla på det?
    men jag tror ändå det är lättast att rita egna
  • FH Mamma

jag har fått mönstret om ni skickar era mailadresser till min inbox borde jag kunna skanna in det och maila er.

• saltflingan

Nu läste jag i en av länkarna i denna tråd att fleece inte var bra för barnen att ha mot hud, varför är det så?

• Aros
    saltflingan skrev 2009-01-08 23:42:24 följande:
    Nu läste jag i en av länkarna i denna tråd att fleece inte var bra för barnen att ha mot hud, varför är det så?
    Undrar detsamma, speciellt som vi har en babyfilt i fleece (barnen har haft bara blöja på sig och sen den ovanpå ibland).
    Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • pysselpussar
    Säkert pga att fleece är syntetmaterial som inte andas bra... men det är nog inte nån större fara med det. Tror jag.
  • FH Mamma
    Nu är min son 4 år men jag hade ofta fleecebyxor på honom och han fick inga problem med det.
  • saltflingan
    FH Mamma skrev 2009-01-09 06:49:58 följande:
    Nu är min son 4 år men jag hade ofta fleecebyxor på honom och han fick inga problem med det.Ja det är så jag också tänker. Om det är farligt varför säljer då alla kedjor fleecekläder och filtar? Har aldrig hört att det skulle vara farligt.
Svar på tråden Vart kan jag hitta mönster på DREGGLISAR?