• Annah B

ni som ger erat barn laktulos- hur mkt? börjar bli ett stort problem m magen....

har en dotter på tre år som har svårt med att gå på toan....

hon tömmer tarmen var 3e dag ungefär och då får man tjata tills hon gör det.... det som kommer ut är inte hårt ( var det förut innan vi började med laktulos) men då en enorm klump.. =)

blev rekommenderad laktulos för över ettår sen av BVC men har först för ett par månader sen seröst börjat använda det på morgonen. fortfarande tar det tre fyra dagar innan tarmen töms men det är som sagt inte hårt längre...

frågan är hur MKT ni ger era barn? på flaskan står ingen speciell dos o BVC sa inget heller.... jag ger ca 1o ml varje morgon, men kan jag öka på dosen?? det är ju inte vanebildande har jag hört......

och finns det fler barn som inte tömmer tarmen varje dag i hennes ålder? har även testat ta bort laktosen men det verkar inte hjälpa... hon rör sig varje dag ordentligt, åker knappt vagn utan vi går... allt för att hålla magen igång...

• Svar på tråden ni som ger erat barn laktulos- hur mkt? börjar bli ett stort problem m magen....
  • Gummsan

vi har 1.5 ml till en på 6mån och vi kan ha över 3ml så de ska nog gå bra att höja lite...

• Annah B

nej detär det jag funderar på om det är för lite jag ger.. men då kan jag ju faktiskt ge 15 ml... och HOPPAS att det ger resultat!!!!!!

• Namnam
    Annah B skrev 2009-01-05 15:57:54 följande:
    nej detär det jag funderar på om det är för lite jag ger.. men då kan jag ju faktiskt ge 15 ml... och HOPPAS att det ger resultat!!!!!!
    Ja det är ingen fara + mycke vätska fysisk aktivitet och frukt.

Kanske inte det nyttigaste med pepparkakor och choklad brukar få fart på tröga magar
  • 1977Maria Therese

Hej Ja visst kan du ge 15 ml!

Ring BVC och hör kanske du kan ge 17-20 ml.  Antar att du fått info om all mat och frukt som stoppar och vise versa.

• Annah B

ja visst alla möjliga knep o knåp men inget funkar. men kom gätna med förslag på stoppande lösande det kanske finns något jag missat =)

• örtagård

Om inte ökad dos laktulos hjälper så finns många tips här www.familjeliv.se/Forum-3-22/m38806595.html. Här är man välkommen med lättare som svårare förstoppningsproblem !

Har en fyraåring med kronisk förstoppning. Provat allt. Var uppe i 40 ml laktulos. Har nu fått movicol junior. Funkar bra för oss. Har varit på utredning men skall på ytterligare utredning, så vår har ganska svår förstoppning.

• clara b

Vi ger vår dotter, 2 år och 9 månader 10-15 ml morgon OCH kväll. Så öka på borde ju gå bra!

Svar på tråden ni som ger erat barn laktulos- hur mkt? börjar bli ett stort problem m magen....