Bake Off kanel bullar
Behöver ett sånt recept, nån som kan bidra med det?!
Behöver ett sånt recept, nån som kan bidra med det?!
Alltså, det är ju inte något "speciellt" recept på sånna bullar. Beror ju vilket företag som gjort bullarna du vill "efterlikna" när du bakar eller vad jag ska säga... Alla företag bakar ju sina bullar olika och säljer som bake off.
Alltså funkar det me alla recept att frysa ner bullarna innan gräddning? Det e ju det som har vart den stora frågan, ifall jästen fixar de o inte "dör"
1891 skrev 2009-01-08 08:18:02 följande:
Fan va bra, undrar varför inte fler gör så då och bara gräddar när de kommer besök!? nybakade bullar jämt ju!
1891 skrev 2009-01-08 09:37:27 följande:
ok, bra att du sa för de hade jag missat!
I bagerierna så bakar man över frys jämt, ja det stämmer. MEN de flesta om inte alla använder ett sk fryspulver. Som skyddar degen från uttorkning o ser till att jästen inte dör.
För det gör den. Inte på en gång men efter ett tag så minskar jäskraften om man haft degen/bullarna i frysen för länge. Sen är det viktigt att man förvarar dom rätt oxå. Fysen hemma är inte lika bra tyvärr som dom på bagerierna även om man har samma minusgrader i frysen.
Dgen torkar ut fortare hemma, varför vet jag inte.
Du kan tillsätta mer jäst i degen men även lite mer margarin/smör då du gör degen.
När du tar fram bullarna så är det bäst om du låter dom tina i kylen först, tex över natten så dom får tina i lugn o ro. Sen låter dom läsa så som du vill ha dom ute.
Prova kan du göra lycka till/ bagaren
Frostizz skrev 2009-01-08 11:11:19 följande:
Men jag tänkte låta dem ligga i frysen typ en månad, bakar dem nu de närmaste dagarna o tinar upp/gräddar dem till födelsedagen i slutet på feb.
Räknas de som lång frys tid?
Kan inte nagon vara snall och lamna ett favorit recept pa kanelbullar och hur lange de ska jasa nar man tagit upp dem? blev sa sugen nu! =)
Även jag är utbildad bagare/konditor med ett gesällbrev om det skulle ha någon betydelse..
Talar bara om min erfarenhet av att baka hemma.
Sen så har bagerierna ett starkare mjöl som oxå håller gluten bättre. En bidragande orsak till. Även där hjälper fryspulvret till.
Vi är ett mindre bageri, men vi bakar väldigt mycket ändå. Men för o få allt o flyta så bakar vi allt över frys, o visa saker måste hålla i frysen i ca 2-3 veckor. O har vi inte fryspulver i degen så torkar det ut förtare, alltså blir frysskadat.
Dom köpte in nu precis före lucia en vanlig frys som man har hemma, så vi kunde börja bunkra saffransbullar. Nya ägarna lyssnade inte på oss som bakade. Vi sa vad som kunde hända med bullarna i den frysen.. Dom ville prova.
Nu hann dom inte vara i frysen så länge bara en vecka. Men det märktes på bularna vilka som varit i den frysen. O kring jul så blev dom bullarna ännu fulare.
Som sagt, man kan prova, inge fel med det. Men ska man få det bra, sä är det mer jobb än man tror. El så är jag bara yrkesskadad o kräsen..
Frostizz skrev 2009-01-08 11:22:08 följande:
1891 skrev 2009-01-08 11:21:28 följande:
Aha, jo jag får väl baka veckan innan födelsedan antar jag! Tack för alla tips!
Där har du skillnaden, 2-3 dagar.. vi behöver att dom håller 2-3 veckor..
El behövde ska jag nog skriva, började min ledighet igår. Full havandekapspenning fick jag tack o lov. Tog semester alla strö dagar här efter jul.
Jag blir skitirriterad på våran chef, hon har ingen utbildning alls, utan förlitar sig helt o hållet på oss som jobbar. O det har varit jobbigt. Nu på slutet började vi lessna rejält o sa att hon måste börja engagera sig i vad vi jobbar med. Inge roligt o ta alla beslut själv om allt möjligt.
Då hade vi lika gärna kunnat ha haft eget. Ot blev jag nu..
Till ts, prova dig fram. Gör en sats bullar, frys in dom en o en, alltså lägg dom på en bricka el nått plast över. Sen när dom är helt igenomfrysta så kan du packa dom i påsar, el burkar.
Prova nu innan du fyller år så vet du resultatet.
Frostizz skrev 2009-01-08 12:19:52 följande:
I frysen i tre veckor?? Hur mycket fryspulver (E-'mne) har ni i dom degarna?? Då kan man ju lika gärna köpa bröd på ica
Men alltså, med fryspulver kan man ha de längre i frysen. Var köper man sånt o vad 17 e det för nåt? Giftigt i större mängder?! (bäst o fråga)
1891 skrev 2009-01-08 20:29:25 följande: