• solrosen83

använder ni alltid bilbälte?

En enkel intressant fråga: använder ni alltid bilbälte? I buss om där finns bälte? i husbil om där finns bälte?

här får man inte hoppa på någon som svarar nej... det är ens eget val som vuxen människa. Så respektera varandra...

jag använder oftast bälte, jag ljuger om jag säger alltid. Men jag yrkar på att alltid ha på mig bälte. Detta var något jag lärde mig från liten, att alltid använda bälte. Och finns det bälte så har jag på mig. Nu var det en tid så att vi saknade bälte i baksätet i bilen och då kunde jag inte använda. Nur är det så (åtminstone här i Finland) att man tillfälligt får sitta en person för mycket i bilen, då kan ju inte alla använda bälte. Då brukar jag avstå från bälte och låta andra ta bälte på sig...

• Svar på tråden använder ni alltid bilbälte?
  • Shalita

I bil använder jag alltid bälte, utan undantag.

I buss om det finns.

Husbil har jag aldrig åkt men skulle inte åka om det inte fanns bälte.

• Majsan71

TS skriver "här får man inte hoppa på någon som svarar nej... det är ens eget val som vuxen människa."

Nej det är faktiskt inte ens eget val, vad jag vet har vi lag om att använda bilbälte. Så det är faktiskt tvunget och inte upp till ens egen vilja.

Själv använder jag alltid bälte.

• Kiwipippin

Ja jag använder alltid bälte om det finns! Har sett alltför många olyckor med dödlig utgång för att ens chansa...
    Maken är polis och han får spel på folk som inte har bälte. Speciellt dem som har sina barn lösa, lekandes som potentiella projektiler.

• Nattsaga

Ja i bilen, alltid. I buss, nja lite dåligare på det.

• giz
    jaaaaaaaapps alltid alltid......
    vi har alltid sagt till barnen att bilen inte startar om man inte har bältet på till slut blir man så inkörd på det så bältet åker tom på om gubben bara ska flytta bilen 10m på parkeringen
  • Shoegal

Någon enstaka gång när jag åkt i baksätet har jag låtit bli bältet. Varför vet jag inte. Men det är så trångt i baksäten så det har hänt att jag kortare sträckor struntat i bältet. Totalt puckat men så åker jag otroligt sällan i baksätet också.

I bil använder jag annars alltid bälte. Det känns naket att sitta utan bälte.

De ggr jag åkt buss med bälte har jag faktiskt satt på mig det.

Husbil aldrig åkt men skulle jag göra det skulle jag använda bälte.

• solrosen83

giz: känner igen det där.. flyttar bilen på gården och bältet på... man känner sig lite dum när man upptäcker det...

• Phantera

ALLTID i bil!

Åker sällan buss...men sist jag gjorde det hade jag bälte på!

• Zemiramis

ja, jag använder också alltid bälte i bilen. känns så konstigt att sitta där "lös" liksom :). tom katterna får bälte runt sina transportburar när vi är ute och far. jag kan köra på tok för fort (framför allt på långa rakar, fina breda motorvägar), och är inte alltid en helt laglydig medborgare, men bältet ska vara på

Svar på tråden använder ni alltid bilbälte?