• Strollett

Recept med blockchoklad!

Jag har massor med blockchoklad över från julgodisgörandet. Vad ska jag göra med chokladen?

Är det någon som har något bra tips? Jag är helst ute efter bakverk, alltså inte godis. Jag är lite trött på det nu efter jul.

Recept någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 18:12
    Kom på... Jag har både ljus och mörk blockchoklad och även en vit smaksatt med lime/lemon.

• Svar på tråden Recept med blockchoklad!
  • EttElaktTroll

Baka en sockerkaka och häll smält choklad över...

• Strollett

Tack tack! Jag har dock ganska mycket choklad så det blir mååånga sockerkakor.

Fler tips?

• Cia o krabaten

Kladdkaka, eller annan chokladkaka med bitar av choklad i.
    Äkta chokladmousse ska det väl vara choklad i tror jag.

• AnnaK

Chocolate chip cookies

Mörk blockchoklad 100,0 gram
    Vetemjöl 2,0 dl
    Bakpulver 0,5 tsk
    Smör el. margarin 75,0 gram
    Strösocker 3,0 msk
    Brun farin 1,5 dl
    Vaniljsocker 1,0 tsk
    Ägg 1,0 styck
    Havregryn 2,0 dl
    Salt 1,0 krm

Tillagning

Sätt ugnen på 175 grader.
    Hacka chokladen.
    Blanda mjöl, bakpulver och salt.

Rör matfett, socker, farin och vaniljsocker poröst. Rör i ägg och blanda till sist ner mjölblandningen, havregryn samt den hackade chokladen.

Klicka ut smeten med tesked på en plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10 min.
    Låt dem svalna på galler innan de avnjuts.
    1 sats ger ca 20 stycken kakor.

• AnnaK

Radiokaka
    Ger 20 bitar.

200-250 g kokosfett
    200 g mörk blockchoklad
    2 st ägg
    3 dl florsocker
    25 st kex, fyrkantiga eller runda, av "Marie - typ"
    Smält kokosfett och blockchoklad på svag värme i en kastrull. Låt det svalna.

Vispa ägg, socker pösigt. Rör sakta och försiktigt ned det ljumma chokladfettet.

Klä en avlång form, ca 1 1/2 liter, med bakplåts- eller smörgåspapper. Bred ut ett lager chokladsmet i botten och varva därefter kex och smet.

Låt formen stå i kylskåp, gärna över natten. Skär sedan i tunna skivor, servera genast.

• AnnaK

Chokladkaka
    Varje chokladälskares drömtårta. Snabb och lättbakad. Kan verka ogräddad, men det är det som gör den så krämigt god.

200 g mörk blockchoklad
    200 g smör eller margarin
    4 st ägg
    2 dl socker
    2 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1. Smörj en 2-liters form med löstagbar botten. Sätt ugnen på 225 grader.
    2. Smält blockchoklad och smör i en tjockbottnad kastrull på svag värme.
    3. Vspa ägg och socker poröst.
    4. Blanda vetemjöl och bakpulver noga.
    5. Rör försiktigt ner den något avsvalnade chokladsmeten i ägg- och sockerblandningen.
    6. Vänd ner mjölet med varlig hand så smeten blir slät. Rör man för häftigt sjunker smeten ihop.
    7. Häll smeten i formen och grädda i ugn 12-15 minuter. Kakan ska inte ha stannat helt.
    8. Servera kakan kall med en klick grädde. Den *ogräddade smeten mitt i upplever man som en god fyllning.

• AnnaK

Recept Chokladbomb
    14 bitar
    Tid 35 minuter och tiden för att svalna
    Ingredienser:
    200 gr smör
    200 gr mörk blockchoklad
    4 ägg
    160 gr strösocker
    180 gr vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 krm salt
    100 gr vit choklad finhackad
    ströbröd

1. Smält smör och mörk blockchoklad i micro eller vattenbad. Vispa ägg och socker pösigt, vänd ner chokladsmeten i det vispade ägget. Rör försiktigt ned mjöl, salt och bakpulver.

2. Häll upp smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter (ca 22cm) grädda i 200 graders ugn 12-15 minuter. Kontrollera med sticka, kakan ska vara kladdig i mitten och gräddad i kanterna när den är klar. Passa på slutet om du måste täcka med folie, så att kakan inte bränns.

3. Så fort du tar ut kakan ur ugnen så fördelar du den vita chokladen jämt över kakan. Låt svalna (helst över natten). Servera gärna med glass och citrussallad.

• AnnaK

Toscarutor
    Antal portioner: 40

Tillagningstid: 45 min

Ingredienser:

200 gram Smör
    4 Ägg
    3 dl Socker
    4 dl Vetemjöl
    2 tsk Bakpulver
    1/2 dl Mjölk
    2 dl Sötmandel
    150 gram Smör
    1 1/2 dl Socker
    3 msk Vetemjöl
    3 msk Mjölk
    200 g Mörk blockchoklad
    3 msk Olja

Beskrivning:
    Detta är en god toscakaka som också kan serveras som efterrätt.

Tillagning:
    Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner mjöl blandat med bakpulver i smeten och sist det avsvalnade smöret och mjölken. Smörj och bröa en stor långpanna och bred ut smeten i denna. Grädda i 175 graders ugnsvärme i cirka 20 minuter eller till dess kakan är nästan klar.
    Till toscasmeten: Hacka mandeln grovt. Blanda den i en kastrull med smör, socker, vetemjöl och mjölk. Hetta upp blandningen under omrörning till dess smeten är jämn, men låt den inte koka.
    Tag ut kakan och bred över toscasmeten. Sätt den i övre delen av ugnen tills den fått gulbrun vacker färg och blivit knäckig, cirka 15 minuter.
    Låt kakan kallna och skär den sedan i rutor. Smält blockchokladen i vattenbad och blanda den med oljan. Doppa sidorna i chokladen och låt den stelna.

• AnnaK

Chokladbiskvier
    Antal portioner: 28

Tillagningstid: 1 timme

Ingredienser:

275 gram Mandelmassa
    1 1/2 dl Socker
    2 äggvitor
    250 gram Smör
    2 dl Florsocker
    2 tsk Vaniljsocker
    2 äggulor
    3 msk Konjak
    150 gram Mörk blockchoklad
    20 gram Kokosfett

Beskrivning:
    Det är en rolig utmaning att göra denna klassiker från konditoriernas skyltfönster. Gott så det förslår!

Tillagning:
    Finfördela mandelmassan i en matberedare eller riv den. Blanda den med sockret och äggvitorna. Vispa allt till en pösig smet.
    Spritsa eller klicka ut smeten till små runda kakor, ca 4 cm i diameter, på bakplåtspapper. Låt dem stå på plåten cirka 30 minuter i rumstemperatur.
    Grädda mandelbottnarna mitt i ugnen i 175 grader i cirka 20 minuter. Låt dem kallna på plåten. Lossa dem.
    Rör matfettet, florsockret och vaniljsockret till en pösig smet.
    Tillsätt äggulorna, en i taget.
    Smaksätt smörkrämen med konjaken.
    Bred krämen på kakornas undersida. Forma krämen med en bordskniv så att den får en mjuk rundning. Ställ kakorna cirka 30 minuter i kylskåpet eller 15 minuter i frysen så att de blir riktigt kalla.
    Smält blockchokladen och kokosfettet i en skål i vattenbad i en kastrull på spisen eller i mikrovågsugn på full effekt 2 minuter.
    Doppa krämsidan på kakorna i chokladen 2 gånger. Låt chokladen stelna mellan doppningarna.
    Förvara biskvierna svalt men helst inte i kylskåpet eftersom chokladen då kan få en matt yta. Biskvierna går att frysa. Hållbarhet cirka 3 månader. Tina dem långsamt i kylskåp.

• AnnaK

Chokladmousse med blockchoklad och ägg (6-8 port)

125 g mörk blockchoklad
    2 msk flor- eller strösocker
    ½ dl mjölk
    2 ägg
    (½-1 msk whisky eller rom)

Värm blockchokladen över vattenbad tills den blivit mjuk. Blanda med socker och mjölk. Skilj på gulor och vitor. Tag skålen av värmen och rör ner en gula i taget. Vispa vitorna till skum, inte alltför hårt och rör försiktigt ner i den avsvalnade smeten. Smaksätt ev med rom eller whisky. Häll upp i små koppar eller dubbla pappersformar. Ställ kallt ca 1 tim.

Svar på tråden Recept med blockchoklad!