Måste fadder själv vara döpt i svenska kyrkan?
måste fadder man väljer själv vara döpt i svenska kyrkan eller kan man välja en fadder som inte är döpt ?
måste fadder man väljer själv vara döpt i svenska kyrkan eller kan man välja en fadder som inte är döpt ?
jag fick inte vara fadder till en väns son då jag är odöpt om jag inte valde att döpa mig innan vilket jag inte vill.
När vår son döptes i höstas frågade dom om faddern var döpt. Kolla på svenska kyrkans hemsida, det står säkert där.
mina syskon och faster är döpta i norge. min bror är inte döpt i norska kyrkan (nåt annat), men presten godkände det endå.
Annars ska man vara döpt enligt reglerna, men det är inte alla prestar som följer reglerna till punkt och pricka...
Det är ju faddrarnas roll att leda barnet i den kristna tron. Klart de måste vara döpta.
I regel gäller det att man ska vara döpt "i Faderns, Sonens och den helige Andens namn", vilket man kan bli i fler kyrkor än Svenska kyrkan. Att få bli fadder som odöpt brukar vara desto svårare eftersom fadderskapet innebär att man ska vara ett exempel för barnet i fråga om tro. Sedan har det ju utvecklats till något annat idag men det är i alla fall grundidén och därför gäller också att man ska vara döpt för att få bli fadder. Men hör med prellen vetja!
Min dotters "ingifta" moster är fadder till henne. Eftersom hon kommer från ett annat land är hon inte döpt i svenska kyrkan, men det var inte några problem med det.
jag är inte döpt och det var inte ens någon som frågade om jag var det eller inte när jag blev fadder.
Det finns en viss begreppsförvirring här -
1) Ja, man måste vara döpt enligt Svenska kyrkans regler för att bli fadder.
2)Nej, det spelar inge roll vilken kyrka man är döpt i.
3)Nej, alla präster frågar inte och det beror väl på att de tror att folk vet att de borde vara döpta. Därför "slinker" nog en del odöpta igenom, fastän det inte borde vara så.