När uppskattar barn sagor?
Hej! Någon som vet ifrån vilken ålder barn uppskattar att man läser sagor och tittar i böcker? Vår son är sju månader och vi tittar förstås på alla möjliga olika bilder men han förstår ju inte sagor än.
Hej! Någon som vet ifrån vilken ålder barn uppskattar att man läser sagor och tittar i böcker? Vår son är sju månader och vi tittar förstås på alla möjliga olika bilder men han förstår ju inte sagor än.
undrar också, våran son är 14 månader och vi försöker att läsa mycket sagor men han är inte intresserad, han vill bara slita ut sidorna...
Min son är iof bara 3 månader, men jag undrar oxå, så jag hjälper till att puffa lite...
Min son är iof bara 3 månader, men jag undrar oxå, så jag hjälper till att puffa lite...
Vår dotter har inte varit ett dugg intresserad av att höra sagor förrän nu när hon blev 2 år. Hon har alltid tyckt om böcker, men bara av att greja med dom själv.
Hugo är tretton månader. Han älskar böcker, men uppskattar kanske ännu inte "sagorna", alltså själva innehållet från början till slut, men älskar bilderna, ljuden man gör vid vissa av sidorna och att peka och "namnge" det som finns på sidorna.
Själva storyn kommer det nog dröja ett tag innan han förstår och kan följa den röda tråden, men just nu sitter han t.ex. och läser sin favoritbok i mitt knä här. En liten gul bok om "Nalle Puh". Han bläddrar och säger "bomma" när det är blommor och tittar alltid länge och väl på bilden där Nasse och Nalle Puh diskar tillsammans.
Det beror nog på hur man definierar "uppskattar". Jag vill åtminstone tro att Anna uppskattade redan från början att jag läste högt för henne. Under hennes första månader brukade jag läsa högt ur morgontidningen för henne. När hon blev lite större (sisådär tre, fyra månader) började jag läsa högt för henne på kvällen i samband med att jag ammade inför natten. Eftersom hon var upptagen av ätandet så läste jag "kapitelböcker" och visade kanske några bilder ur dem. Självklart väntar jag mig inte att hon förstod någonting, men vi hade en mysig stund och jag försökte välja böcker med trevlig språkmelodi. (Nördvarning!?!?)
Vid cirka året började hon vilja vara med mer aktivt. Nu läser vi gärna Mollyböcker och Maxböcker på kvällarna. (Hon är 17 månader.) På dagarna gillar hon "Vad säger klockorna?" där hon kan fylla i själv vad olika saker säger. Hon gillar också väldigt mycket att bläddra i Vita barnkammarboken. Jag är så glad över att det är så bra kvalité på papper och bindning att den överlevt det ivriga bläddrandet!
Några böcker som "offrats" är de som stått längst ner på en av bokhyllorna i hallen. Nordens fiskar saknar några sidor, liksom en bok om solsystemet...
1:an och 2:an tyckte om att jag läste högt för dem redan som nyfödda bebisar. Men 3:an började inte uppskatta högläsning fören hon var dryga 1½ år. Då hade vi försökt med allt möjligt, det som gjorde att det släppte var känselböcker.
Hallå
Min lilla 8månaders tjej älskar pekböcker och vi "läser" flera varje kväll. Hon sitter blickstilla och lyssnar och vill gärna bläddrar varje "blad" själv. Tror att hon vet vad som komma skall då jag läser exakt det som står i böckerna, gör samma läten, rörelser etc. Vi har 4 st som vi läser (Alfons pekböcker är bra). Sagor har jag ingen aning om när hon kommer att förstå men jag antar att det lär dröja
Jag har läst för Vilya sedan hon var 5-6 månader. Först enkla pekböcker, som Miffy och djurböcker, vidare till enkla småbarnsberättelser som Max, Mollan, och dylikt, till "vanliga" bilderböcker nu när hon snart fyuller två. Ibland modifierar jag texten en aning, ibland inte. Vilya älskar Alfons Åberg, Lilla Spöket Laban, Pippi Långstrump, mm.
Jag tror att alla barn i alla åldrdar uppskattar en god berättelse, även om det så bara är en fingerramsa... Som ju på sätt och vis är en liten berättelse, med början, innehåll och slutkläm!
Min grabb brydde sig inte om annat än bilderna i 5 minuter max från att han var 1 år tills han var 3,5 år lite drygt. Nu kan man få sitta och läsa 3-4 böcker på raken (han är 4 år)
Vår äldsta är 1½ år nu och då han kommer med en bok vill han bara att man tittar lite i den och berättar vad dom olika saker heter som han pekar på. Då jag läste sist här i veckan sprang han bara omkring i rummet och lekte och sprang sedan mitt i sagan ut ur rummet till och med! Haha.. sagor är inte hans grej, än
Jag har läst för våran dotter sedan hon var nyfödd. Det uppskattas.
Idag e hon 1 år och 3 månader, hämtar gärna en bok och vill att den ska läsas innan sovdags.
Har hört från mycket osäkra källor att alla barn gillar att höra sina föräldrars röster från början. Vad man läser är av mindre betydelse, man kan läsa sportreferat om man så vill - bara man använder en "sagoröst".
Men vi valde att läsa Nalle Puh! Det är ju bra mycket mer intressant än sporten. Startade vid 4 månaders ålder (sonen är nu 7,5 månad) men vi läser inte regelbundet och vi läser inte så länge varje gång.
Prova och se om barnet är intresserat. Se till att barnet kan se bilderna och peka och visa vartefter du läser. Och använd en "sagoröst" och byt tonläge vartefter du växlar mellan personligheterna i sagan. Det gillade styvsonen högt upp i ålder.
Undrar jag också....som det är nu så tycker sonen intre alls att det är spännande att titta i boken utan tycker den ska bitas och slickas på