• Noons

Du som har tvåäggstvillingar och fick/får det igen...

Ja... här är jag och undrar nu...på ett ungefär hur många som fått tvåäggstvillingar fler än en gång...eller fler.

Jag och min man fick tvåäggsflickor -07 och vi börjar prata om hur det skulle vara att skaffa ett till barn. Men nu är det ju så att jag släpper fler ägg och vet ju inte om det blir en, två eller tre..osv.
    Finns det någon som hört nåt om hur stor chans det är att få fler tvillingpar. och nu gäller det tvåäggs då det är det jag har..

Vi har ju redan tre barn och är inte säkra på om vi vill ha fem...eller sex. hur många det nu skulle bli=)

Har ni några tips, råd, tankar...?
    tack!

• Svar på tråden Du som har tvåäggstvillingar och fick/får det igen...
  • Tre skorpioner

Hehe...vi har en dotter född -05 och två pojkar född -07.
    Vi skulle inte ha fler barn men nu i mars kommer det två till...
    Så jag är en blivande 5 barnsmor...

Så visst är chansen stor att det blir två igen...
    Har läst i någon tråd om chanserna att bli tvillinggrav. igen,ska kolla runt...

• Tre skorpioner

Nu har jag av en kunnig kvinna här på FL fått veta att 1 av 600 får tvillingar igen...
    Denna info kommer från hennes läkare på spec.mvc.

Häpp!!

• ÄNGEL1 4

Hej,

Vi har ett tvillingpar, flicka & pojke födda 2001. Sen en flicka född 2005, i maj 2008 fick vi tvillingar IGEN! Två grabbar, också tvåäggs....
    Funderar på ytterligare ett barn, men vet inte om jag vågar med tanke på tvillingstatistiken i vår familj!

Kram

• Noons

Tack för svaren!
    1av 600....ja vågar man=)
    känns som att man inte kan strunta i att skaffa fler heller för man kanske kommer sakna nästa resten av sitt liv. Får man en extra så kommer man ju inte tycka mindre om den...

• päronblomman

Hej!
    Fick tvillingar efter 3 enlingar, hade inte en tanke på att det kunde bli tvillingar 4e gången..

MEN 4 barn är ju ändå ganska många, så 4 el möjligen 5 kanske egentligen inte spelar så stor roll...

Vi är nöjda, i alla fall!

Mest sannolikt är ju ändå att man får ett barn i taget!

lycka till!

• 00TWINS06

Jag har oxå fått två par två-äggs tvillingar.. Är idag väldigt glad att jag väntade 6 år innan jag skaffade barn igen... Lycka till!!

• MaddeMamman

Jag har också två tvillingpar, först en enling född, -98 tvåäggstjejer födda -00, och tjej + kille födda i dec -07.
    Jag har tidigare inte sett någon statistik för dubbla tvillingpar, men det borde ändå vara större sannolikhet att få fler tvillingpar om man redan har tvåäggs... det betyder ju dubbel ägglossning och då är ju sannolikheten mycket större än 1/600.

Anledningen till att det inte är så vanligt är väl att  många väljer att inte skaffa fler barn efter tvillingar

Aliquando et insanire iucundum est.
  • Noons

MaddeMamman:
    Förstår vad du menar med att inte många skaffar fler..men inte släpper vi väl flera ägg varje gång eller?

• MaddeMamman
    Noons skrev 2009-01-14 19:49:37 följande:
    MaddeMamman:Förstår vad du menar med att inte många skaffar fler..men inte släpper vi väl flera ägg varje gång eller?
    tror jag har dubbel ägglossning lite oftare än varannan gång. Jag har långvarig äl och får ont med hugg, med ca 3-5 dagars mellanrum och har ont i tjejmagen i ca 10 dagar. min mens är ganska oregelbunden
    Aliquando et insanire iucundum est.
  • Noons

jaha. jag känner när jag har ägglossning men har inga obehag av dem och min mens är regelbunden på dagen nästan...så det är svårt att veta. önskar jag hade anat när jag släpper fler ägg....

• Topdog

MaddeMamman skrev 2009-01-12 20:34:40 följande:

men det borde ändå vara större sannolikhet att få fler tvillingpar om man redan har tvåäggs... det betyder ju dubbel ägglossning och då är ju sannolikheten mycket större än 1/600.Anledningen till att det inte är så vanligt är väl att  många väljer att inte skaffa fler barn efter tvillingar
    Fast det är ju få som har dubbelägglossning varje cykel. Dessutom så är det ju inte alltid som båda äggen fäster och utvecklas som de ska. Sen så är ju dubbelägglossning vanligast när man är äldre och då är ju chansen att bli gravid samtidigt kraftigt minskad.

Däremot när man talar om den ärftliga typen av tvåäggstvillingar så borde chansen att få flera tvillingpar vara betydligt större än 1/600.
  • mannagrynen

ungefär samma funderingar har vi
    jag har, en pojke nov-03 och tvåäggs flickor nov-06...vi har pratat endel om ev ett barn till om några år men "vågar" man om man nu släpper mer än ett ägg... hahah

• sofanda
    Noons skrev 2009-01-14 19:49:37 följande:
    MaddeMamman:Förstår vad du menar med att inte många skaffar fler..men inte släpper vi väl flera ägg varje gång eller?
    Min läkare sa att man kan släppa upp till 12 ägg på en ÄL...Huruvida det stämmer eller ej kan jag inte med säkerhet säga, bara att vi inte vågar skaffa fler barn efter två enlingar fick vi tvillingar (tvåäggs).
    Mina barn är mitt allt!
  • Noons

som min läkare sa så var det inte så stor chans att få tvillingar igen...
    han sa att vi inte skulle vara rädda att skaffa fler för förmodligen blir det en, men det är lika stor chans att få två som tre som fyra...huh!
    alla säger ju olika...vem ska man tro/lita på?

• Topdog

Noons skrev 2009-01-18 19:16:49 följande:

som min läkare sa så var det inte så stor chans att få tvillingar igen... han sa att vi inte skulle vara rädda att skaffa fler för förmodligen blir det en, men det är lika stor chans att få två som tre som fyra...huh! alla säger ju olika...vem ska man tro/lita på?
    Jag tror absolut att din läkare har rätt, för dom allra flesta får ju bara ett tvillingpar. Se bara här på FL hur många vi är som har tvillingar och sedan fått enling(ar).

Enda orsaken att vara rädd tycker jag är om man har flera tvillingpar i släkten (jag tänker främst på tvåäggstvillingar på mammas sida). Finns det redan många tvillingar och man själv har tvillingar så är ju chansen/risken att man själv släpper två ägg rättså stor. Samtidigt så har jag en bekant som är tvilling. Hennes mamma är tvilling och själv har hon 4 barn, tvillingar + enling + enling. Hon bär ju garanterat på "tvillinganlaget" men har bara fått tvillingar en gång.
  • bela 78

Hejhej

Har oxå tvåäggstvillingar , en pojke och flicka som är födda 04 och fick tvåäggstvillingar igen nu i oktober 08. Läkarna här hos oss säger att det är VÄLDIGT ovanligt att få det igen. Vi är ändå glada att vi väntade några år med at skaffa fler, hade tänkt att vi ville ha en till. skulle velat känna på hur det är att ha bara en menmen det blir ju inte alltid som man tänkt sig. men samtidigt är det kul för man känner sig juh lite speciell eftersom det inte är så vanligt med att få flera tvillingpar. Kramkram

Svar på tråden Du som har tvåäggstvillingar och fick/får det igen...