terracortril med polymyxin b
nån som har haft terracortril med polymyxin b det till sitt barn ? om det påverkar tänder och skelett hur ser man det ?
nån som har haft terracortril med polymyxin b det till sitt barn ? om det påverkar tänder och skelett hur ser man det ?
Är det behandling av ögoninflammation?
öronen
Är det ngn typ av klåda/allergi eller en bakteriell infektion??
Vi blev avrådda på apoteket när vi fick ut terracortil mot en ögoninfektion till barnen. Så vi bad om alternativt medel
hon har haft öroninflammation och trumhinnan sprack . den sparck på juldagen sen har det runnit lite från örat sen dess så va hos doktorn idag och fick detta utskrivet. läste då nu i kväll om detta med tänderna och skelett. men doktorn borde väl veta vad han skriver ut.
Jag har gett min son dessa droppar mot öroninfetion och jag ser inga risker med biverkningar.. Jag litar fullt på min barnläkare.... och jag litar mer på min läkare än apotekspersonalen!
Hej! Du ska inte oroa dig för det! Det är vid systemisk användning (alltså om man för in det i kroppen, ex tabletter eller intravenöst) av tetracykliner, som terracortril innehåller, som riskerna finns för missfärgning av tänderna. När du ger det i örat till ditt barn är risken för detta i princip obefintlig, så oroa dig inte!
Angående att apotekspersonal "avrått" skulle jag tro med största sannolikhet att läkaren skrivit fel på receptet och skrivit enbart terracortril, som ej får användas i ögonen. Händer då och då, inte så konstigt egentligen eftersom de står precis efter varandra. Men det är då apotekspersonalens jobb att uppmärksamma det. Terracortril med polymyxin b däremot används både för ögon och öron.
/"Apotekstant"
tack för svar