Kan man poppa ris?
Har någon testat att poppa ris? Som man poppar popcorn alltså... Eller hur gör man för att få "puffat" ris???
Alla tips är välkomna!
Har någon testat att poppa ris? Som man poppar popcorn alltså... Eller hur gör man för att få "puffat" ris???
Alla tips är välkomna!
Man kan poppa vildris (svart). Fast det är ju eg inte riktigt ris utan ett slags gräs om jag minns rätt.
Tror man gör ung som när man poppar popcorn men det borde vara lätt att hitta någon beskrivning på nätet.
Har smakat en gång, det var jättegott.
Ris ÄR en grässort!
Men hörni, jag kanske helt enkelt bara ska testa...
Hittade detta recept, på eng men hoppas det är ok.
Popped wildrice
Place about ½ inch of oil in a small, shallow pan with a small strainer set in the oil. Heat at high temperature until oil is at about 450 F. Drop one rice kernel into the strainer. When it sizzles, cracks open and expands to about double its length, the oil is ready. (You may wish to reduce the heat temporarily.) Add 1 tablespoon of rice at a time to the oil. When all the kernels have expanded (which constitutes the popping), empty the strainer onto paper toweling. Repeat, adjusting heat as necessary. Crisp popped rice may be seasoned with salt, pepper, and mixed herbs to enhance the flavor. This popped rice can be made in large quantities and stored in a sealed container for several weeks.
Nyfiken gul skrev 2009-01-05 20:51:41 följande:
Nyfiken gul skrev 2009-01-05 21:07:10 följande:
Ok, nu kan jag meddela följande: Rött riss poppade jättebra, det blev små vita "flarn" som var krispiga och goda (med lite salt på). Kan tänka mig jättegoda som topping på mat eller sallad... (de var lite små att ha som snacks)
Risentas råris däremot funkade inte alls. Blev bara svarta brända små kulor. Blä!
Tack för receptet förresten, jag ska skaffa det där riset nästa gång!
Var köper man rött ris?
o GUTEGIRL o skrev 2009-01-05 22:05:56 följande: